Många röster hörs om att detaljstyrning i vård och offentlig sektor behöver minskas och handlingsfriheten öka – för att ta tillvara på medarbetarnas kompetens, kunskap och engagemang. Detta är också den statliga Tillitsdelegationens rekommendationer. Denna utbildning, som riktar sig till chefer och ledare handlar om att leda med tillit i praktiken i den dagliga verksamheten, med minskad detaljstyrning och bättre tillvaratagande av medarbetarnas kompetens.
Att vara ledare inom offentlig sektor och hälso- och sjukvård innebär särskilda utmaningar. Kravbilden är omfattande och mångfasetterad. Att ta hjälp av moderna arbetspsykologiska teorier och verktyg är ett bra sätt att främja arbetsmiljön, möjliggöra handlingsutrymme och autonomi hos medarbetare, samt skapa de förutsättningar som behövs för att skapa en gynnsam utveckling i dagens komplexa verklighet.
DU FÅR LÄRA DIG:
Vad nutida psykologisk forskning har identifierat som avgörande faktorer för att tillit ska uppstå och människor ska kunna frigöra sin potential på arbetsplatsen
Om ledarskapets betydelse för att kunna främja verksamhetens utveckling mot mer tillitsorientering
Hur du kan leda med tillit genom att gå från fokus på att kontrollera till att frigöras medarbetarnas inneboende handlingskraft
Vad som gynnar motivation och innovation och hur du bättre tar till vara på medarbetarnas kompetens
Hur du kan lösgöra dig från en traditionell syn på ledarskap
Hur du gynnar psykologisk trygghet på arbetsplatsen
Att skapa en feedbackkultur och hur du som ledare bör använda dig av feedback för att öka tilliten
Hur du som ledare skapar involvering och delaktighet
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som har en operativ chefs- eller ledarfunktion och som vill lära sig mer om att leda med tillit.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
Kunskap och konkreta metoder för hur du praktiskt arbetar med dessa frågor i ditt dagliga ledarskap, i din egen verksamhet.
Öka din förmåga att förhålla dig till och komma igång med att arbeta mer tillitsbaserat och frigöra medarbetarnas förmåga till medledarskap.
Råd, konkreta verktyg och handfasta färdigheter, samt ha fått en möjlighet att reflektera och dela erfarenheter kring hur ett tillitsorienterat ledarskap kan se ut.
Program
Dag 1
09.00 Introduktion till utbildningen
09.15 Vi behöver göra annorlunda
Får vi den leverans vi vill ha?- oönskade effekter av New Public Management
Ledarskap inom offentlig sektor
Vad menar man med tillit? – om begreppet och forskningsområdet
10.00 Hur du leder med tillit
Utmaningar och nya perspektiv för ledare inom offentlig sektor och hälso-och sjukvård
Att gå från att vara kontrollerande till möjliggörande – att frigöra inneboende handlingskraft
Delegerat handlingsutrymme, medbestämmande och goda förutsättningar
10.45 Kaffe
11.00 Ledares förutsättningar
Vilken typ av ledare som behövs i offentlig sektor och hälso-och sjukvård
Organisatoriska förutsättningar och vertikal dialog
Lojalitetstänk och målkonflikter
12.00 -13.00 Lunch
13.00 Vad du som ledare som vill skapa tillit ska göra – och varför
Ledarskap och följarskap- om den sociala påverkansprocessen på arbetsplatsen
Det behovsstödjande ledarskapet – hur ledarskapet inverkar på människors motivation och engagemang
Att lösgöra sig från en traditionell syn på ledarskap- om medledarskap
14.30 Fika
14.45 Kultur och värdegrundsarbete ur ett tillitsperspektiv
Kultur, etik och professionellt bemötande
Värdegrundens kärna ur ett tillitsperspektiv
Skippa värdegrundsarbetet och lyft fram det professionella omdömet
15.30 Fokus på medborgaren
16.00 -16.30 Summering och avslut
Dag 2
09.00 Incheckning och gemensam reflektion
09.30 Så gynnar du psykologisk trygghet på arbetsplatsen
Vad psykologisk trygghet är och varför det är så viktigt
Hur du som ledare ska göra för att skapa förutsättningar för psykologisk trygghet
Rädslan för att göra fel som ett hinder för att lära oss av våra misstag
10.45 Kaffe
11.00 Att skapa en feedbackkultur
Vad är feedback och varför ska vi använda oss av det?
Kommunikation och fungerande samarbetsklimat – hur gör man?
Vad du som ledare behöver tänka på och hur du bör använda dig av feedback för att öka tilliten
12.00 -13.00 Lunch
13.00 Stödjande ledarskap och coaching
Hur du som ledare skapar involvering och delaktighet
Växande ledarskap och självledarskap
Våga tro att handlingsutrymme föder ansvarskänsla – ”Pygmalioneffekten”
14.00 Fokus på verksamhetens uppdrag
Hur du som ledare kan skapa en förståelse för varför
Att leda varandra mot tillit- om gruppers fungerande och systems utveckling
Tydlighetens nödvändighet och inverkan på gruppers samarbete
14.45 Fika
15.00 Från ludd till udd – att överbygga gapet mellan teori och praktik
Samarbete inom tydliga ramar
Från dåligt ledarskap till ökad professionalism
Olika möjliga vägar framåt
16.00-16.30 Summering och avslut