Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Presentationsteknik i digitala och hybrida möten

Ledarskap

Digitala möten innebär nya utmaningar och ställer höga krav på dig som leder möten eller presenterar. Denna utbildning handlar om hur du blir bättre och tryggare i det digitala rummet. Du får bland annat lära dig hur du skapar engagemang och delaktighet, behåller lyssnarnas uppmärksamhet och skapar struktur och en röd tråd. Vi går även igenom hur du använder tekniska hjälpmedel så som Mentimeter och Whiteboard, som gör att du blir en stjärna bakom skärmen.

Om Utbildningen

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Hur du skapar engagemang och delaktighet i det digitala rummet
  • Hur du når igenom skärmen med retorik, röst och kroppsspråk
  • Hur du skapar en struktur och håller en röd tråd
  • Hur du behåller deltagarnas uppmärksamhet och får dem att lyssna
  • Vad du ska tänka på i hybrida möten
  • Tekniska hjälpmedel och funktioner, exempelvis Mentimeter och Whiteboard, som gör mötet smidigare och proffsigare
  • Olika sätt att inleda en presentation
  • Att använda storytelling
  • Hur du säkerställer att deltagarna har förstått det du vill förmedla

Utbildningen genomförs i Teams, men är lämplig oavsett vilket mötesprogram du använder.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Utbildningen riktar sig till dig som vill utveckla din förmåga att hålla digitala och hybrida möten och presentationer inom både offentlig och privat sektor.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska

  • Lära dig att på bästa sätt utnyttja teknik och hjälpmedel under digitala möten
  • Utveckla din framtoning, tydlighet och kroppsspråk och på så vis öka förtroendet
  • Lära dig skapa engagemang och delaktighet digitalt
  • Få konkreta verktyg, tips och metoder som hjälper dig i det digitala och hybrida mötet

Dela kursen

Program

09.30 Incheckning

  • Genomgång av utbildningens syfte och agenda
  • Presentationsrunda i mindre grupper

10:00 Tekniken i det digitala mötet

  • Det digitala språnget
  • Den tekniska hårdvaran; dator, kamera, högtalare och belysning

10.30 Paus

10.45 Förberedelse och planering

  • Syfte med presentationen och hur du anpassar efter mottagaren
  • Kompetenser hos en bra talare
  • Hur deltagarna lyssnar
  • Uppmärksamhetens fallgropar
  • Att skapa struktur och röd tråd i det digitala mötet
  • Att hantera frågor och säkerställa att informationen har nått fram
  • Hur du skapar dialog och delaktighet

12.00 Lunch

13.00 Du som presentatör och mötesledare

  • Röst, kropp och blick
  • Olika typer av manus och vad du ska tänka på
  • Olika varianter på inledningar
  • Presentationstekniska hjälpmedel och verktyg, som exempelvis Whiteboard och Mentimeter
  • Att tänka på i det hybrida mötet

14:15 Paus

14:30 Den förtroendeingivande talaren

  • Ethos, logos och pathos – kommunikationskonstens tre fundament
  • Känsla vs rationalitet i framförandet
  • Storytelling
  • Att hantera nervositet

15:00 Utcheckning

  • Sammanfattning
  • Styrkor och utvecklingsområden
  • Det här tar jag med mig

15:30 Kursen avslutas