Digitala möten innebär nya utmaningar och ställer höga krav på dig som leder möten eller presenterar. Denna utbildning handlar om hur du blir bättre och tryggare i det digitala rummet. Du får bland annat lära dig hur du skapar engagemang och delaktighet, behåller lyssnarnas uppmärksamhet och skapar struktur och en röd tråd. Vi går även igenom hur du använder tekniska hjälpmedel så som Mentimeter och Whiteboard, som gör att du blir en stjärna bakom skärmen.
Om Utbildningen
DU FÅR LÄRA DIG:
Hur du skapar engagemang och delaktighet i det digitala rummet
Hur du når igenom skärmen med retorik, röst och kroppsspråk
Hur du skapar en struktur och håller en röd tråd
Hur du behåller deltagarnas uppmärksamhet och får dem att lyssna
Vad du ska tänka på i hybrida möten
Tekniska hjälpmedel och funktioner, exempelvis Mentimeter och Whiteboard, som gör mötet smidigare och proffsigare
Olika sätt att inleda en presentation
Att använda storytelling
Hur du säkerställer att deltagarna har förstått det du vill förmedla
Utbildningen genomförs i Teams, men är lämplig oavsett vilket mötesprogram du använder.
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Utbildningen riktar sig till dig som vill utveckla din förmåga att hålla digitala och hybrida möten och presentationer inom både offentlig och privat sektor.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska
Lära dig att på bästa sätt utnyttja teknik och hjälpmedel under digitala möten
Utveckla din framtoning, tydlighet och kroppsspråk och på så vis öka förtroendet
Lära dig skapa engagemang och delaktighet digitalt
Få konkreta verktyg, tips och metoder som hjälper dig i det digitala och hybrida mötet
Program
09.30 Incheckning
10:00 Tekniken i det digitala mötet
10.30 Paus
10.45 Förberedelse och planering
Syfte med presentationen och hur du anpassar efter mottagaren
Kompetenser hos en bra talare
Hur deltagarna lyssnar
Uppmärksamhetens fallgropar
Att skapa struktur och röd tråd i det digitala mötet
Att hantera frågor och säkerställa att informationen har nått fram
Hur du skapar dialog och delaktighet
12.00 Lunch
13.00 Du som presentatör och mötesledare
Röst, kropp och blick
Olika typer av manus och vad du ska tänka på
Olika varianter på inledningar
Presentationstekniska hjälpmedel och verktyg, som exempelvis Whiteboard och Mentimeter
Att tänka på i det hybrida mötet
14:15 Paus
14:30 Den förtroendeingivande talaren
15:00 Utcheckning
15:30 Kursen avslutas