Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Att hantera konflikter och svåra samtal

Kommunikation, Ledarskap

Under denna utbildning får du lära dig att hantera konflikter och ta svåra samtal. Du får förståelse för varför och hur konflikter uppstår, hur du ska agera när det finns en konflikt och hur du förebygger konflikter och skapar trygga team. Vi lägger även stor vikt vid hur du förbereder och genomför svåra samtal. Utbildningen varvar teori med reflektion och praktiska övningar kopplat till vanliga konflikter och situationer som förekommer på arbetsplatser.

Om Utbildningen

DU FÅR LÄRA DIG: 

  • Grundläggande förståelse för olika typer av konflikter, vilka som är vanliga på arbetsplatser – hur och varför de uppstår
  • Att hantera konflikter på organisatorisk, grupp och individnivå 
  • Hur du kan ta dig an en konflikt och vad du ska börja med 
  • Hur du förebygger konflikter och skapar trygga arbetsgrupper 
  • Hur du förbereder och genomför svåra samtal med medarbetare eller grupper 
  • Hur personer tenderar att hantera ilska, sorg och uppgivenhet i ett samtal och vad man bör göra i dessa lägen 
  • Hur du blir medveten om dina egna samtalsbeteenden och hanterar känslor som väcks av svåra samtal 
  • Framgångsfaktorer och vanliga fällor vid svåra samtal och hur du undviker dessa

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Denna utbildning riktar sig till dig som är chef och ledare på olika nivåer eller dig som leder andra genom kommunikation och samtal, till exempel dig inom HR. 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få: 

  • Ökad kunskap och konkreta metoder för att kunna förebygga och hantera konflikter på arbetsplatsen bättre 
  • Insikter om dina egna samtalsbeteenden och verktyg för att kunna hålla i svåra samtal 
  • Få kompetens kring olika sorters konflikthantering och metod för vad som bör göras beroende på konfliktform

Dela kursen

Program

09.00 Välkomnande och introduktion 

09.15 Grundläggande förståelse för konflikter

  • Olika former av konflikter
  • Vad svåra samtal är, varför det är svårt att hålla dessa och vad forskning säger om chefer och ledare som lyckas bra med detta och hur du konkret ska göra 

10.15 Kaffe

10.30Vanliga arbetsplatskonflikter och hur du hanterar dessa
Case-övning där vi går igenom flertalet vanliga konflikter som förekommer på arbetsplatser och vad som krävs av en i dessa situationer

12.00 Lunch

13.00 Dina samtalsbeteenden och svåra samtal
En klassisk svårighet i tuffa samtal är att lyckas notera sina egna känslor och tankar samt vad för samtalsbeteenden man har tendenser till. Under detta pass fokuserar vi på: 

  • Teori och forskning kring nyckelfaktorer i lyckade samtal och hur man kan nå varandra när starka känslor står i vägen
  • Hur du lägger upp ett svårt samtal med medarbetare eller grupp
  • Personliga utmaningar i samtal
  • Vanliga fällor och hur du undviker dessa
  • Framgångsfaktorer vid svåra samtal 

15.00 Kaffe 

15.15 Workshop med olika frågeställningar och coaching i grupp

Workshop med fokus på konkreta och vanliga fall i arbetslivet som kan vara knepiga att hantera. Eftersom nyckeln för att lyckas med samtalsbeteenden ofta är ökad självinsikt använder vi oss av funktionella analyser för att titta närmare på hur våra samtalsstrategier påverkar oss själva och andra på kort och lång sikt. Frågor vi har med oss under workshopen är till exempelvis:

  • Hur personer tenderar att hantera ilska, sorg och uppgivenhet i ett samtal och vad man bör göra i dessa lägen
  • Vilka situationer hamnar du specifikt i och vad kan det bero på
  • Specifika och konkreta mål för förändring 

16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut