Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunpolitik

Ojämn strid om matkontrakten

Publicerad: 27 november 2013, 15:43

Otydliga spelregler och politiska mål som står i strid med reglerna för upphandling öppnar för krig mellan landets två dominerande livsmedelsbolag. Vapnet heter överklaganden. På spel står 9 miljarder.


Ädelostfyllda färsbiffar med grönpepparsås eller fiskgratäng med potatismos. Det är exempel på de tre miljoner måltider som varje dag serveras på sjukhus, skolor och äldreboenden runt om i landet. Livsmedel och måltider står för 60–70 procent av kommuner och landstings totala varuinköp.

Men den offentliga maten är också en politiskt het potatis. Matkvalitet står högt upp på medborgarnas och politikernas agenda. Målet är att 25 procent av maten som köps ska vara ekologisk och helst närproducerad. Men de målen är svåra att nå.

En färsk rapport gjord på uppdrag av Lantbrukarnas Riksförbund visar att andelen importerade råvaror ökar snabbt som en följd av livsmedelsmarknadens globalisering. 70 procent av grönsakerna och hälften av potatisen i offentliga storkök är importerad.

Och ibland blir upphandlingarna till en cirkus. Livsmedel hör till de branscher som har flest överklaganden av offentliga upphandlingar, enligt Konkurrensverket.

Den offentliga livsmedelsmarknaden värderas till 9 miljarder kronor per år och domineras av två stora aktörer: Axel Johnsonägda Martin & Servera samt Menigo, som bland annat ägs av riskkapitalbolaget Nordic Capital.

Tillsammans står de två jättarna för runt hälften av den offentliga marknaden. Rivalerna Dafgårds, Axfood Snabbgrossar och Svensk Cater har tillsammans bara 10 procent av marknaden.

Det är lika med ett oligopol där två företag är inbegripna i en allt tuffare strid om kontrakten, med överklaganden som vapen. Många kommuner upplever sig fångade i ett system där marknadsledarna har övertaget, och som leder till dyra processer.

Agneta Hedlund är kostchef i Kils kommun i Värmland, som fått de två senaste upphandlingarna överklagade.

– Leverantörerna vill inte släppa taget om de inte vinner själva. Det finns pengar att tjäna på att behålla kontraktet under tiden överprövningen pågår. Vi har bara tre grossister som levererar i hela landet och det är för lite för att få konkurrens, säger hon.

Den senaste upphandlingen, som Kil gjorde tillsammans med fyra andra Värmlandskommuner, skulle börjat gälla i april 2012, men kom i gång först den 1 oktober 2013. Menigo utsågs först till vinnare. Men Martin & Servera överklagade djurskyddskraven och fick rätt.

Kommunerna gjorde om upphandlingen och istället blev Martin & Servera vinnare. Det överklagades av Menigo.

Tvisten kom att handla om vad som anses vara en portion sejfilé. Menigo hävdade att företaget borde ha vunnit trots att de erbjöd för stora bitar. Men rätten gick på kommunernas linje och Menigo förlorade.

– Min förhoppning är att det ska bli mindre överprövningar, för det kostar ju väldigt mycket för grossistledet och kommun- och landstingsledet, säger Agneta Hedlund.

Mathias Sylwan, förbundsjurist på SKL, upplever att grossisterna ständigt hittar nya skäl för att överpröva. För några år sedan var kommunernas utvärderingsmodell i skottgluggen. Sedan var det kommunernas djurskyddskrav.

Efter Sigtunadomen i mars 2012, som fastställde att djurskyddskrav i upphandlingar är relevant, har det inte skett några sådana överklaganden. Men nu verkar utvärderingarna återigen vara i fokus.

– Det kan handla om att det är för mycket socker i flingorna i förhållande till vad som stod i anbudet, säger han.

Branschen håller inte med om bilden av ständiga överklaganden. Här hänvisar man till siffror från 2011 från Konkurrensverket, som visar att 13 procent av alla upphandlingar överklagades.

– För oss handlar överprövningar om att säkerställa likabehandling av oss som leverantörer och där ser vi från tid till annan att det finns brister, säger Nils Berntsson, marknadsdirektör på Martin & Servera.

Nils Berntsson håller inte heller med om att det skulle finnas brister i konkurrensen.

– Om det vore en så lukrativ bransch skulle det finnas fler konkurrenter. Det är en pressad bransch både vad gäller lönsamhet och affärer.

Michael Bengtsson, affärsutvecklingschef och ansvarig för offentliga affärer hos riskkapitalägda Menigo, anser att det stora antalet överprövningar beror på brister hos motparten.

– De som lämnar anbud gör inte alltid som de har sagt att de ska göra. Men det har blivit lite bättre. Vi har under lång tid förbättrat vårt proaktiva arbete samtidigt som upphandlarna har blivit bättre på dialog, säger han.

Fotnot: Hela granskningen med fler artiklar finns i veckans nummer av tidningen Dagens Samhälle.

Maria Ottoson, Reporter

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev