Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunpolitik

”Missa inte chansen att lyfta skolbiblioteken”

Det är utmärkt att regeringen satsar två miljarder för att stärka skolornas möjlighet att anställa speciallärare eller annan personal. Men för att detta ska få rätt effekt gäller det nu att kommunerna använder pengarna på bästa sätt och anställer utbildade bibliotekarier i skolan.

Publicerad: 21 april 2015, 11:27

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ta chansen när regeringen satsar två miljarder för att stärka möjligheten att anställa speciallärare eller annan personal.

Foto: Leif R Jansson, TT


Ämnen i artikeln:

BibliotekLärareSkolorganisation

De senaste veckorna har flera skolor i Sverige fått utmärkelsen Skolbibliotek i världsklass. Det är en utmärkelse som delas ut av DIK – det kreativa facket – efter noggrann granskning av en expertgrupp inom förbundet.

Utmärkelsen har gått till skolor där skolbiblioteksverksamheten är en tydlig del av skolans pedagogiska idé. En samkörning av betygsnivåer och de skolor som fått utmärkelsen visar att just de har betydligt bättre resultat än de skolor som inte fått den.

Partierna som ingår i den sittande regeringen lovade innan valet att satsa på elevers tillgång till utbildade bibliotekarier för att stärka elevernas förutsättningar att nå sina mål och lärarnas behov av kompletterande kompetens.

Det är därför utmärkt att regeringen satsar två miljarder för att stärka skolornas möjlighet att anställa speciallärare eller annan personal. Men för att detta ska få rätt effekt gäller det nu att kommunerna använder pengarna på bästa sätt och anställer utbildade bibliotekarier i skolan.

Flera kommuner vittnar om svårigheten att hitta utbildade lärare i ett flertal ämnen, de som finns i dag räcker helt enkelt inte till. Därför är det än viktigare att se till de yrkesgrupper som idag är underrepresenterade i skolan och där det finns utbildade, som bibliotekarier, att se till att fylla på med dessa.

Lösningen på skolan problem är inte att bara anställa fler lärare, det måste vara lärare med rätt kompetens eller annan personal med rätt kompetens.

Det är därför viktigt och bra att skrivelsen öppnar upp för att andra yrkesgrupper än enbart lärare kan komma i anspråk för pengarna. För att få en välfungerande skola och en högkvalitativ utbildning för alla barn behövs flera olika kompetenser i samverkan. Bibliotekarien är här en nyckelresurs för bland annat elevernas träning i kritiskt tänkande och för att stärka den digitala kompetensen.

DIK uppmanar Sveriges kommuner att ta lärdom av framgångsrika skolledare inom till exempel Växjö kommun, Malmö och i Helsingborg som insett vikten av rätt kompetens på rätt plats i skolan och i skolbiblioteket.

Så kommuner, passa på nu när staten lämnar extra bidrag och se till att bemanna era skolbibliotek, det kommer både ni och era elever att tjäna på!

Karin Linder, förbundsordförande DIK, akademikerfacket för kultur och kommunikation

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev