Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunpolitik

Krafttag mot elsparkcyklar – i Malmö införs avgift

Publicerad: 9 juli 2021, 07:41

Felparkeringar på trottoarer, buskörning och alldeles för höga hastigheter på gångstråk är problem kopplade till fordonen i huvudstaden.

Foto: Veronica Johansson/SvD/TT

Busåkning och snubbelrisk. Nu tar flera kommuner krafttag mot elsparkcyklar som blivit ett gissel i gatumiljön. Malmö har infört avgifter, Stockholm är på väg att följa efter och Jönköping har ett tak som begränsar antalet fordon.


Ämnen i artikeln:

TrafikNäringslivetKollektivtrafik

I Stockholm finns i dag 16 000 elsparkcyklar fördelade på sju bolag.

– Efter vad jag har hört är det fler än i Paris och fler per capita än i de flesta städer i Västeuropa. I Stockholm är elsparkcyklarna flest i augusti och september så vi kan anta att det blir en ökning även i år, säger Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret.  

Felparkeringar på trottoarer, buskörning och alldeles för höga hastigheter på gångstråk är problem kopplade till fordonen i huvudstaden. I förra veckan begränsades hastigheten till 6 km/h i ytterligare ett par centrala delar.        

Stockholms stad tar i dag inte ut någon avgift för att bedriva uthyrningsverksamheten från elsparkcykelbolagen, men har ett ärende om det som ska upp i fullmäktige i höst.

– Om tidplanen håller har vi ett beslut om avgift vid årsskiftet. Avgiften är inte det viktiga utan att det blir tillståndsplikt, så att staden får lite bättre kontroll. 

För att skapa bättre ordning kommer Stockholms stad tillsammans med ett par av bolagen ställa ut 110 ställ för elsparkcyklar. De ska främst ställas ut på kollektivtrafikknutpunkter och andra större platser där det samlas många elsparkcyklar.

– Förhoppningsvis kommer de flesta ställen att placeras ut redan i sommar.

Malmö kommun tar sedan årsskiftet en avgift på fem kronor per dag, motsvarande 1 825 kronor per år och elsparkcykel från bolagen.  

– Det principiella skälet är att alla som bedriver verksamhet på offentlig mark ska betala en markupplåtelsetaxa, säger Olof Rabe, projektansvarig hos Malmö kommun. 

– Men det finns också en förhoppning om att det ska få operatörerna att inte ställa ut för många. Vi vill visa på att de behöver ta ansvar, säger han.  

I Malmö kommun finns cirka 2 500 elsparkcyklar koncentrerade till de centrala delarna. Än har avgiften inte fått någon effekt, men på sikt skulle antal fordon kunna minska, tror han.

– Elsparkcyklar är ett jättebra alternativ som vi absolut vill främja, men det är stora problem med parkeringen och att man framför fordonet på körbanor som inte är lämpade för det.

Kommunen uppmanar bolagen att ställa ut cyklarna på ett 60-tal platser som anses lämpliga, förutom i anslutning till cykelställ. Just nu pågår ett test med 20 stycken fysiska parkeringszoner. Tanken är att det ska ge en beteendeförändring så att användarna väljer att parkera där.  

– Det verkar ge effekt. Vi ska ta ett beslut om hur vi ska fortsätta med zonerna efter sommaren.      

I Göteborg måste alla bolag ansöka om tillstånd och ett beslut om avgift på cirka 1200 kr per fordon och år beräknas klubbas av fullmäktige i höst. I kommunens diskuteras även ett maxtak för antal cyklar. 

– Vi har sagt nej till ansökningar, så vi begränsar redan antalet. Nu har jag fått ett yrkande om att utreda konsekvenserna av ett tak som kraftigt begränsar antalet, säger Shahriar Gorjifar, som håller ihop kommunens arbete med elsparkcyklar. 

I Göteborg fanns i maj 7 000 elsparkcyklar. 

Jönköping satte ett tak på 450 elsparkcyklar i våras och det är så många som finns där i dag. Kommunen skriver en avsiktsförklaring med bolagen som gör vissa åtaganden, till exempel lovar de att informera kunderna om hur cyklarna får framföras. 

– Förra året fick vi möjlighet att få in sex av villkoren i tillståndet. Bryter bolagen mot dem kan de få tillståndet indraget, säger Emma Svärd, verksamhetschef på Stadsbyggnadskontoret.

Även i Jönköping håller man på att införa avgifter, dock har inte tekniska nämnden fattat beslut om storleken för i år än. Förslaget är 3 kronor per cykel och dygn, motsvarande 1095 kronor per år. 

Kommunen har undantagit ett antal zoner där elsparkcyklar inte kan parkeras, till exempel kring vattendrag och på gågata. 

Barbara Taltavull

redaktion@dagenssamhalle.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News