Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunpolitik

Framtidens skola är idéburen

Debatten om skolan utgår ofta från problem och sällan från idéer. Varför inte vända på logiken? Vår idé är tydlig: det är passionen för en likvärdig utbildning för alla och demokratisk samhällsutveckling som ska vara drivkraften.

Publicerad: 11 maj 2015, 11:27

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Med långsiktighet som bas återinvesterar vi allt överskott till att förbättra skolan och undervisningen.

Foto: Colourbox


Ämnen i artikeln:

Ideella sektornLärareSkolorganisationPisa

Allt färre engagerar sig politiskt, folkrörelserna minskar i storlek och den höga arbetslösheten är ett hinder för den demokratiskolning som sker på arbetsplatser. Detta samtidigt som mångfalden ökar i vårt land och ställer krav på inkluderande och ökad tolerans. Mitt i denna samhällsutveckling står skolan, vars uppdrag handlar såväl om att utveckla elevernas kunskaper om demokrati som att verka i demokratiska arbetsformer.

FN har varnat för den ökade extremismen och det ökade antalet hatbrott i Sverige. OECD rapporterar att genomgripande förändringar krävs i den svenska skolan där klyftorna mellan olika skolor och kommuner är stora. Skolans roll i att fostra goda samhällsmedborgare är större i dag än på mycket lång tid. Det är ett ansvar som vi på Stadsmissionens skolverksamhet står väl rustad inför. Vi har nämligen alltid arbetat med dessa frågor och sett det som vår viktigaste uppgift att bidra till en mänskligare samhällsutveckling och likvärdig utbildning för alla.

Med 3 000 studerande är vi Sveriges största fristående, idéburna skolorganisation. Vår filosofi är baserad på medmänsklighet och kvalitet och vi har 150 års erfarenhet av att kunskap och utbildning är det viktigaste verktyget för att förebygga och häva utanförskap och social utsatthet. Vi är en skola för alla – som skapar lika möjligheter oavsett social status eller härkomst.

Vi uppmuntrar lärare och elever till reflektion och tror att hög personaltäthet ger bäst möjlighet till utveckling. Vi vill inte bara arbeta med elever och få ut deras potential i skolan, vi vill att de ska få ut sin fulla potential i livet.

Självklart står vi, liksom alla skolaktörer, inför utmaningar. Vi möter stödbehov som är större än resurserna. Vi måste arbeta för att höja elevernas meritvärden. Vi arbetar med metod- och kompetensutveckling för all personal. Med det förtroende vi har fått att vara med och bygga framtidens samhälle och med långsiktighet som bas återinvesterar vi allt överskott till att förbättra skolan och undervisningen. Vi investerar i utrustning, bibliotek och pedagogik. Vi investerar i våra elever och ökad elevdemokrati.

Vi anser vår idé vara lika enkel som självklar: det är passionen för utbildning och samhällsutveckling som bygger grunden för vår framtida skola.

Marika Markovits, direktor Stockholms Stadsmission och Stadsmissionens skolstiftelse

Roger Jakobsson, utbildningschef Stadsmissionens skolstiftelse

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev