Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Juridik

Hayaat Ibrahim: Då ska du tacka nej till leverantörens middag

Publicerad: 10 november 2021, 15:06

Det räcker inte med att titta på vad som är lagligt och olagligt, menar Hayaat Ibrahim, generalsekreterare, Institutet Mot Mutor

Foto: Adam Wrafter/SvD/TT

Regiondirektören i Skåne lät sig bjudas på middag av blivande leverantören Vårdinnovation. Att ha kontakter med näringslivet ingår i uppdraget för tjänstemän och politiker – men var går gränsen? Hayaat Ibrahim, generalsekreterare på Institutet Mot Mutor, förklarar.


Ämnen i artikeln:

KorruptionMutorInköpLOUVårdinnovation

Företrädare för det offentliga bör alltid tänka på hur deras agerande kan uppfattas i allmänhetens ögon. Försiktighet i alla lägen är enligt Hayaat Ibrahim det rätta förhållningssättet.

Hur ska politiker och tjänstemän tänka vid kontakt med leverantörer för att inte hamna i situationer där förtroendet kan skadas?
– När vi tittar på domar lyfter domstolarna återkommande fram att man ska agera opartiskt. Utgångspunkten bör alltid vara att även gå ett steg längre och tänka på förtroendeskadliga omständigheter, eftersom offentlig sektor förvaltar ett särskilt förtroende från allmänheten.

Och mer konkret?
– Institutet mot mutor har en näringslivskod som reglerar kontakter mellan offentlig och privat sektor. Enligt den är det förbjudet att ge eller ta emot en förmån vid myndighetsutövning eller när man genomför en offentlig upphandling. Även om det är ett situationsbaserat förbud, är utgångspunkten att det inte har någon betydelse om en förmån ges eller tas emot innan, under eller efter att ett beslut har fattats. Det får inte uppfattas som att man får en förmån som tack för att man fattat eller inte fattat ett visst beslut.

LÄS MER: Regiondirektör dolde bjudmiddag med Vårdinnovation. 

Du nämnde förtroendeskadliga kontakter. Hur ser gråskalan ut i fråga om vad som är tillåtet, vad som är olämpligt och vad som är olagligt?
– Försiktighet i alla lägen gäller, och förbud om det är en pågående upphandling. All offentlig verksamhet bedrivs i medborgarnas intresse och ska skyddas mot korruption och misstanke om korruption. Det handlar om förvaltningens integritet. Allmänheten ska kunna förlita sig på att man bedriver verksamheten i, som det heter, absolut hederlighet och opartiskhet.

Vad bör man tänka på vid kontakter med nuvarande och eventuella framtida leverantörer?
– Det bör finnas instruktioner inom varje organisation kring hur kontakter får se ut och vilka umgängesformer som man bedömer är tillåtna. Men det räcker inte att titta på vad som är lagligt och olagligt. Förtroendeskadliga ageranden måste också tas med. 

Finns det någon knivskarp gräns som inte får överträdas?
– Man ska alltid tacka nej inför, under och efter en offentlig upphandling eller myndighetsutövning.

Vad skulle du säga är viktigast för Region Skåne nu?
– Generellt sett, det gäller alla organisationer, är det viktigaste att man identifierar i vilka situationer man är särskilt riskutsatt och funderar över vilka åtgärder som finns för att förebygga och förhindra att liknande incidenter sker igen. Det kan handla om att förtydliga riktlinjer och utbilda personalen.

LÄS MER: Vårdexpressen: Fängelse och miljonskadestånd för tjänstemän i muthärva.

LÄS MER: Debatt: ”Korruptionen i vård och omsorg måste bekämpas”.  

 

Gustav Halth

Researcher & reporter

gh@dagenssamhalle.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev