Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Vi vill skapa ett kulturhus!

25 kulturaktörer i gemensamt upprop till Stockholms stad: Låt inte en detaljplan stå i vägen för en unik möjlighet att uppfylla stadens behov av kulturella mötesplatser.

Publicerad: 17 juni 2015, 10:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Delar av Heliosgruppen framför den industrifastighet de vill omvandla till kulturell mötesplats.


Ämnen i artikeln:

KulturpolitikStockholmHållbart byggandeDetaljplanerBostadsbyggande

Stockholm behöver 50 nya kulturella mötesplatser de närmaste 15 åren för att behålla stadens sociala hållbarhet och attraktionskraft i takt med att den växer. Ska det lyckas måste politikerna våga låta initiativ från civila sektorn och kreativa företag gå före byggbolagens vinstlogik, skriver en grupp på 20 kulturella organisationer, kreativa företag och kulturaktörer. Stockholm är idag en av Europas snabbast växande storstadsregioner. I stadens beräkningar kommer minst 140 000 nya bostäder att behöva byggas fram till år 2030 för att klara av den tillströmning av människor som kommer hit.

Och det räcker inte bara att bygga bostäder. Att på ett hållbart sätt kunna hantera denna halsbrytande expansion är en minst lika stor utmaning. I dokumentet Vision för Stockholm 2030 pekar Stockholms Stad på en rad tunga utmaningar: Staden ska vara hållbar – ekologiskt och socialt. Den måste fortsätta vara en stad med attraktionskraft, som folk vill bo i, turister resa till och företag investera i. Mångfalden måste tas tillvara och segregationen brytas. Staden ska vara levande, med fungerande områden där människor kan mötas och känna sig hemma.

För de här faktorerna spelar de kulturella mötesplatserna en avgörande roll. Staden behöver gemensamma platser, som skapar social integration, lockar till sig kreativa personer och nyskapande företag, och som gör att människor känner sig delaktiga i sina stadsdelar. I stadens produktionsplan, Bostadspotentialen, framgår att 50 nya kulturella mötesplatser kommer behövas för att det nya expanderande Stockholm ska kunna fungera på ett hållbart och attraktivt sätt inom kommande 15 år.

Vi som skriver här är en grupp kulturella organisationer, kreativa företag och fristående kreatörer. Tillsammans har vi startat projektet Helios13 – ett försök att bygga just en sådan mötesplats.

Vi har en unik och historiskt värdefull industrifastighet, perfekt för kulturverksamhet. En geografisk placering mitt bland kreativa gymnasieskolor i ett expansionsområde som idag saknar mötesplatser. Vi har samlat en grupp globalt uppkopplade, väletablerade kulturaktörer och kreativa företag som både speglar och når Stockholms stora kulturella mångfald. Och vi har både affärsplan och intresserade investerare.

Perfekta förutsättningar. Dessutom utan kostnad för staden, vare sig i drift eller i uppstart.

Men detaljplanen sätter stopp. I det nuvarande förslaget ska platsen för Helios13 delvis fyllas med 15 bostadsrätter och delar av det värdefulla huset rivas.

Det borde vara den enklaste saken i världen att förändra för stadsbyggnadsnämnden. Men vi märker av en rädsla. Att ett av Sveriges största byggbolag har vinstintresse för fastigheten borde inte styra politikernas agerande – men det betyder mycket när de vill hålla sig väl med stora aktörer. Och i en sifferblind rusning efter fler bostäder att visa upp i statistiken blir till och med 15 bostadsrätter mer värdefulla än ett initiativ som ger precis de nyskapande mötesplatser och jobb staden vill ha.

En stad som vill fortsätta vara dynamisk kan inte agera på det sättet. En öppenhet för idéer och nya tankar måste också få utfall i praktiken. Här har staden ett aktörsdrivet initiativ med spjutspetskompetens inom kultur och kreativ utveckling och med aktörer inom ett brett fält av film, musik, scenkonst, media, mode, foto, konst, design och teknologi. Aktörer som erbjuder ett globalt, samtida programinnehåll som skapar tydliga kopplingar mellan innerstad och ytterstad, mellan Sverige och världen.

Tappar man initiativ som vårt så tappar man också sin image som välkomnande mot kreativt entreprenörskap och ett aktivt civilt samhälle. Att bygga vidare mot en sov- och förvaringsstad – och gå kortsiktiga vinstintressens ärenden går stick i stäv med stadens planer om social hållbarhet.

Stockholms Stad, slarva inte bort chansen!

Sandra Olivegren m.fl, projektledare Heliosgruppen

Guido Hildebrand, initiativtagare Helios13, VD Delight Studios

Ditte Hammarström, grundare, Snowfire

David Herdies, VD Momento Film

Mansour Hosseini, VD Nomade

Dritero Kasapi, teaterregissör

Josefin Lindberg, VD Konfront

Johan Palme, verksamhetsansvarig CinemAfrica

Raymond ”Blues” Peroti, kulturproducent

Erik Rosales, scenkonstnär, d1gits/Sirqus Alfon

Figen Solmaz, producent Nomade

Erik Torvén, arkitekt White Arkitekter

Rani Kasapi, initiativtagare Helios13

Andreas Unge, musiker & producent

Viktoria Walldin, specialist social hållbarhet White Arkitekter

Vanessa Ware, verksamhetsledare SMartSe

Karin Victorin, kulturproducent

Teshome Wondimu, VD Selam

Michael Barrett, styrelseledamot CinemAfrica

Senay Berhe, filmare och producent Stocktown Films

Ida Burén, VD Intercult

Josette Bushell-Mingo, ordförande CinemAfrica

Mam Foon, formgivare MBF Creatives

Johan Genneby, VD SHIFT Beyond Intent

Teddy Goitom, regissör Stocktown Films

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev