Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Underskatta inte varumärkesarbetet

Det är ett misstag och en underskattning av kommunerna att hävda att alla försök att skapa starka kommunala varumärken misslyckas, skriver Ulf Dahlqvist i ett svar till Jörgen Dehlin.

Publicerad: 7 september 2011, 05:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Omvärldsanalytiker Dehlin gör misstaget att underskatta Sveriges kommuner när han hävdar att alla kommuners försök att skapa starka varumärken misslyckas. Han målar ut en bild av att kommuner inte riktigt förstår sig på detta och blandar ihop begreppen och definitionerna. Han slår in flera öppna dörrar!

De kommuner som tar varumärkesfrågan på allvar förstår att oavsett hur de väljer att definiera sitt varumärke, så byggs det alltid inifrån och ut. De förstår också att deras uppdrag är betydligt mer komplext än det är för Daim.

De ställer dessutom rimliga krav på kommunens varumärkesarbete och förstår att det är helt omöjligt att få alla medarbetare och invånare med på tåget. Målet måste vara så många som möjligt utifrån de egna förutsättningarna.

Att Dehlin sedan använder Malmö som ett exempel på misslyckande är ett slutligt bevis på att han är fel ute. Malmö är ett exempel på en kommun som utifrån oerhört tuffa förutsättningar, med ett konsekvent arbete, stärkt platsens varumärke under de senaste årtiondena.

Fotnot: Skribenten är kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp och författare till boken Varumärken i offentlig tjänst.

Ulf Dahlqvist, Kommunikationsrådgivare

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News