Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Så lockar regeringen Geely till Göteborg

Det går bra för den västsvenska fordonsindustrin, men kompetens och tekniska framsteg är färskvara. När Geely nu letar lokalisering för sitt europeiska huvudkontor är det ett utmärkt tillfälle för regeringen och närings- och innovationsminister Mikael Damberg att visa att de verkligen vill fortsätta samarbeta med och utveckla den svenska fordonssektorn.

Publicerad: 25 oktober 2016, 03:45

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Regeringen måste, enligt debattören, inse att ansvaret för fordonssektorn inte är något som bör axlas av företagen ensamma.

Foto: Björn Larsson Rosvall / TT


Den kinesiska fordonskoncernen Geely vill etablera sig globalt och öppna ett europeiskt huvudkontor. Enligt svenska tidningar – bland annat enligt en artikel publicerad i Dagens Nyheter - sneglar det kinesiska bolaget, som äger Volvo Cars, på Göteborg. Men Geelys vd har sagt sig vara besviken på att Sverige inte anstränger sig nog.

Den västsvenska fordonsindustrin och deras medarbetares tekniska kompetens är i världsklass. Just nu går det dessutom väldigt bra. Volvo Cars succé med 90-serien leder till en positiv bild av Sverige och ger oss många nya arbetstillfällen. I förra veckan skedde dessutom något så ovanligt som en lansering av ett helt nytt bilmärke – då presenterades Lynk & Co, baserad på västsvenskt tekniskt kunnande. Det om något är ett kvitto på Västsveriges automotivekunnande.

Kompetens och tekniska framsteg är dock en färskvara. Komptensen är inte statisk, utan måste vårdas och utvecklas för fortsatta leveranser med höjd. Ingen kan vila på gamla lagrar – då kan det gå som för SAAB.  En gång märket i framkant med turbo och hög design, men brist på förnyelse slog till slut ut en av många omtyckt svensk biltillverkare.

Regeringen måste inse att ansvaret för att den goda utvecklingen inom fordonssektorn fortsätter inte är något som bör axlas av företagen ensamma. Därför förordar vi på Handelskammaren att man utvecklar och stärker de samarbeten som finns, vi tänker på bland annat Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI) som drivs tillsammans av Vinnova och företag inom automotiveindustrin. Samarbetet mellan akademi, myndigheter och näringsliv har stor betydelse för att fordonsindustrin ska kunna fortsätta att vara världsledande.

Västsverige har en stark tillgång i den kompetens som finns inom fordonsindustrin. Den koppling som finns mellan fordonsindustri, myndigheter och akademi ger regeringen en god utväxling för de forskningsresurser de satsar på. Några resultat från åren med samarbetet inom FFI är 126 doktorsexamina, 145 licentiatexamina och 724 examensarbeten samt mer än 600 artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Förutom akademiska framsteg resulterade det även i uppstartföretag och innovationer som redan finns på marknaden.

En tydlig satsning på fordonssektorn, kanske via FFI, stärker hela branschen. Från regeringens sida skulle det visa såväl internationella som nationella investerare och kommande etableringar att fordonsindustrin är viktig för Sverige.

Förutom branschanknuten forskning ser vi gärna att regeringen intensifierar arbetet med kompetensförsörjning och lyfter de industrikopplade utbildningsspåren. Den västsvenska industrin och tekniksektorn som är kopplad till den skriker efter ingenjörer, kodare och behöver även kompetens inom tillverkning.

Enligt en rapport från Sveriges Ingenjörer står 8000 personer med ingenjörsutbildning med invandrarbakgrund utan relevant jobb, en siffra som kan komma att öka efter det senaste årets flyktingvåg. Det är av yttersta vikt att dessa personers kompetens tas tillvara genom en effektiv etablering på arbetsmarknaden, och kanske ett snabbspår där de kan komplettera sin utbildning.

Sedan är det nödvändigt att visumhanteringen för kinesiska medborgare som kommer hit för att arbeta blir enklare då såväl ägande som kunskap finns i Kina - och dessutom en stor marknad för personbilar.

Ta inte fordonsindustrin för given - det kan stå Sverige dyrt!

Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News