Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Ordningsbetyg stämplar och exkluderar barn

Att införa skriftliga omdömen på högstadiet och gymnasiet i ordning och uppförande vilket riksdagen nu vill är en synnerligen dålig idé. Skolan behöver få stöd från politiskt håll med att ha ordningsregler, men att stämpla enskilda elever på det viset leder till större exkludering och till att de inte kommer få rätt till en skola för alla.

Publicerad: 21 maj 2015, 13:01

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Onsdagens beslut var inte genomtänkt utifrån alla elevers rätt till en skola på sina villkor.


Ämnen i artikeln:

FunktionsnedsättningBetyg

Lite ironiskt känns det att vara på väg till en konferens som handlar om en skola för alla när riksdagen i går onsdag gjorde ett tillkännagivande som går i fatalt motsatt riktning. Riksdagen gav regeringen i uppdrag att komma tillbaka med ett förslag om skriftliga omdömen på högstadiet och gymnasiet i ordning och uppförande. Utöver betyg ska elever få ett papper som berättar om de kan uppföra sig eller inte.

Ända sedan jag började arbeta politiskt med skolfrågor har fokus varit på att skapa en skola för alla. En skola som har ett inkluderande förhållningssätt. En skola där alla barn får plats. En skola där barn får utvecklas efter sina förutsättningar.

Barn har olika förutsättningar men min grundläggande inställning är att alla barn vill göra rätt. Dessvärre har inte alla barn förmågan att kunna det. En del av min egen sons funktionsnedsättning är att han inte har den förmågan till självkontroll som en majoritet av oss andra har. Att inte kunna kontrollera sina impulser är oerhört jobbigt för dessa barn. Senast i går blev jag uppringd från skolan där min son precis hade haft ett större aggressionsutbrott. Han saknar en grundläggande förmåga till impulskontroll. Min son är långt ifrån det enda barn som har dessa svårigheter. Det kanske har gått riksdagsmännen förbi att antalet barn med neuropsykiatriska diagnoser har ökat.

På vilket sätt blir barn som har dessa svårigheter hjälpta av att få ett skriftligt omdöme i ordning och uppförande? Att få ytterligare ett papper från skolan som handlar om att du inte duger, att du inte passar in. På vilket sätt stärker det barns självkänsla? Barn med funktionsnedsättningar på detta område är inte dumma. Det förstår mer än väl att det många gånger har ett beteende som inte är önskvärt. De vanligaste orden som dessa barn har mötts av i sin uppväxt är sluta, nej, aj och fy. Listan på negationer kan göras lång.

Menar riksdagen att vi ska ge upp målsättningen att ha en skola för alla? Ska vi skippa tanken på inkludering?

Jag hoppas att riksdagens majoritet tänker om. Onsdagens beslut var inte genomtänkt utifrån alla elevers rätt till en skola på sina villkor. Skolan behöver få stöd ifrån politiskt håll att ha ordningsregler men att stämpla enskilda barn leder till större exkludering. Alla barn vill göra rätt men har inte förmågan.

Amanda Agestav, kommunalråd (KD) & vice KS ordförande Västerås

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

FunktionsnedsättningBetyg

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News