Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag11.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Demokrati

Medier förvandlas till moraliska domstolar

Medier intar allt oftare rollen som moraliserande domstolar och beteendet premieras genom medieföretagens egna prisutdelningar. Beslutsfattare måste ha is i magen och våga stå upp när de moraliska domstolarna låter drevet gå.

Publicerad: 13 november 2013, 10:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Medier

Medier tar allt oftare rollen som moralisk domstol, det menar tre forskare vid Handelshögskolan i Stockholm i den nyutkomna boken Föredöme eller fördömd. Men beteendet premieras genom medieföretagens egna prisutdelningar. Forskarna visar genom exempel hur medier allt mer agerar ansvarsutkrävande, fördömande och sökande efter syndabockar. Och mediers ökade makt har lett till att organisationer och företag allt mer anpassar för att möta de moraliska normer som medierna ställer upp:

Den ständiga oron inför mediernas kritiska rapportering leder till att vissa beslut inte fattas eftersom de är svåra att argumentera för i mediernas moraliserande dramaturgi. Kritik i medierna kan göra att ansvariga inte anser sig kunna eller inte vågar stå upp för fattade beslut, trots att de fortsatt anser att dessa i grund och botten är riktiga.”

Forskarna ser risker med utvecklingen: ”Kanske blir det viktigare att anpassa sig till mediernas moraliska agenda än att lyssna på den egna moraliska kompassen?”

Fenomenet berörs av Dagens Samhälle (nr 38, 2013) som beskriver hur chefer inom äldreomsorgen angrips av medier, och där allt fler kommuner anställer skickliga kommunikatörer för att möta medierna. Det är helt klart en medial kapprustning som pågår. Ett aktuellt exempel på en moralisk domstol är tidningen Chef som i sitt ”chefstest” prisar och fördömer. Här jämförs chefer från olika verksamheter och i topp ligger exempelvis Apotekschefen Ann Carlsson och tidigare chefen för Arbetsförmedlingen Angeles Bermudez-Svankvist. I botten återfinns till exempel Socialstyrelsens Generaldirektör Lars-Erik Holm. Det handlar inte om hur cheferna lyckats nå resultat, utan om hur medarbetare ser på chefens förmåga i form av exempelvis ledarstil, kommunikationsförmåga och personlighet.

I juni publicerade tidningen Chef en förödande sågning av Monika Elling, vd för börsbolaget Poolia. Hon fick det sämsta resultatet i chefstestet någonsin. De 28 anonyma citat som publicerats är i flera fall mycket hårda angrepp på Monika Ellings person. En hög chef måste tåla hård granskning, det är bra för det öppna samhället, men i detta fall påminner det inte lite om en folkdomstol. Monika Elling har inte heller getts en rimlig chans att bemöta kritiken.

Den 14 november delar branschorganisationen Sveriges Tidskrifter ut priser till årets bästa journalistik och bland de nominerade finns tidningen Chef och journalisten bakom chefstestet. Kommer den mest fördömande journalistiken lyftas fram som föredöme? Även Bonniers Stora Journalistpris har genom åren prisat journalistik av den sort som Handelsforskarna ser som problematisk. Att enskilda journalister och redaktioner väljer att moralisera är en sak, men när den journalistiken ges de finaste priserna i branschen, då ska man oroas. Det sätter standaren för vad som är bra och dåligt och det sänder signaler inte minst till blivande journalister om vad man bör satsa på.

Det som Handelsforskarna pekar på är i förlängningen ett hot mot det öppna samhället. Men ansvaret är tudelat. Kvalitetsmedier måste besinna sig. Beslutsfattare måste ha is i magen och stå upp när de moraliska domstolarna låter drevet gå.

Mats Olin, Timbro Medieinstitut

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Medier

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev