Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Demokrati

Måste vi tolerera de intoleranta?

Vi måste våga försvara demokratin och sluta acceptera intoleransen. Sverige har blivit en lekplats för extremister och det borde ingen av oss tolerera, skriver Dana Pourkomeylian, juriststudent och centerpartistisk kandidat till Göteborgs kommun 2018.

Publicerad: 30 september 2017, 07:23

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NazismYttrandefrihetGöteborg

Idag kommer 1000 nazister demonstrera på Göteborgs gator. Deras marsch sker samtidigt som den judiska högtiden Jom Kippur, försoningsdagen, och bara några hundra meter från synagogan där många judar idag kommer samlas för att fira högtiden. Händelsen sker också samtidigt som Sveriges största firande av det fria ordet, Bokmässan 2017.

Den senaste veckan har röster höjts både för och emot nazisternas tillstånd att få vandra med sitt hatbudskap i min stad. Avvägningen har varit mellan yttrandefriheten, människors trygghet och det demokratiska samhällets säkerhet. Paradoxen uppstårom det samhälle som förbjuder extremistisk organisering också då skulle kunna kalla sig demokratiskt då det begränsar människors rätt att yttra sig. Detta problem satte den österrikiske filosofen Karl Popper ord på redan 1945, den så kallade toleransparadoxen. Måste vi tolerera de intoleranta då ett överskott av tolerans kan leda till att toleransen avskaffas?

Det finns anledning att blicka tillbaka på Poppers texter från hans bok ”Det öppna samhället och dess fiender”. Han menar att om vårt samhälle på ett obegränsat sätt tolererar intoleranta människor och inte är beredda att försvara vårt toleranta samhälle mot de intolerantas angrepp, så kommer vi att gå under.

”Försvara” är ett något luddigt begrepp. Våld är förbjudet i Sverige och besvaras med våld från staten, polisen. Vi är således inte toleranta mot fysiskt våld som hotar vårt och vårt samhälles kroppsliga frihet och säkerhet. Vi måste dock fråga oss om inte även verbalt våld, en uttryckt önskan om våld, uppvigling till våld är ett sådant våld som hotar vårt och vårt samhälles kroppsliga frihet och säkerhet. Vi kanske ska fråga judarna i Göteborgs synagoga vad de anser om den frågan?

Problemet gäller inte endast organiserad nazism. Med den definition av våld vi har idag är det, teoretiskt, möjligt för IS kalifatet att traska upp och ner för Göteborgs aveny och önska död, våldtäkt och massförstörelse över vårt folk och samhälle. Med vår definition av våld är det möjligt för tusentals vänsterextremister att ta sig till Göteborg för att driva sin idé om det utopiska samhället.

Dessa människor drar nytta av de friheter vårt toleranta samhälle erbjuder i den meningen att de bekämpar just dessa friheter. Vårt samhälle är således alltid hotat av ett förfall inifrån, vilket var vad som hände i Tyskland 1934 och blev startskottet till vår historias mörkaste kapitel.

Vi måste därför våga att aldrig igen acceptera denna intolerans, i toleransens namn. Sverige har idag blivit en lekplats för extremister. Vi har, till skillnad från tyskarna, ingen historisk händelse som vi kunnat lära av. Men vi kan lära oss av deras historia, Europas historia, och vi kan skydda vår demokrati från angrepp såväl utifrån som inifrån.

Dana Pourkomeylian, juriststudent och centerpartistisk kandidat till Göteborgs kommun 2018

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev