Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

”Märkligt med utspel i två helt olika riktningar”

Publicerad: 21 september 2017, 00:00

Vi har en enkelspårig museijärnväg i dag, säger Per Vorberg. Foto: Anna Sigvardsson

Den ena handen vet inte vad den andra gör. Ena dagen vill regeringen satsa på en ny hållbar stad i Härryda kommun. Den andra stryker Trafikverket järnvägen som skulle göra det möjligt. – Det är märkligt med två utspel som verkar i helt olika riktning, säger Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Härryda.


Ämnen i artikeln:

SverigeförhandlingenHöghastighetstågTrafikverket

Den 1 september presenterade regeringens samordnare Johan Edstav nio platser i landet där det kunde byggas nya städer i en samlad exploatering. En av dem finns söder om Landvetter i Härryda kommun, med möjlighet till 10 000 bostäder och minst 25 000 invånare. 
Dagen innan hade statliga Trafikverket presenterat en plan där järnvägssatsningar på sträckan Göteborg–Borås via Landvetter inte fanns med.
– Det är märkligt med två utspel som verkar i helt olika riktning, säger Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Härryda.

Järnvägen Göteborg–Borås har av trafikexperter beskrivits som den sämsta i svenska järnvägsnätet i förhållande till pendlingen på sträckan. 
– Vi har en enkelspårig museijärnväg i dag. Landvetter är Sveriges näst största flygplats, men det finns ingen spårbunden trafik dit. En växande skara flygpassagerare och pendlare är hänvisade till vägtransporter, med bil eller buss, säger Per Vorberg.

Härryda tog kontakt med Johan Edstav när han inledde sitt arbete med att hitta nya, stora exploateringar för bostadsbyggande i våras. Kommunen började arbetet med att utveckla området söder om Landvetter redan 2012. 
– Men för hela Västsverige är det oerhört viktigt att få järnväg till flygplatsen. För oss skulle det öka potentialen i området. Sedan måste vi koppla ihop Göteborg och Borås, säger Per Vorberg.

Sverigeförhandlingen har också pekat ut sträckan som den kanske största bristen i dagens nät.
– Men med den takt för utbyggnaden som nu föreslås kan ingen av dagens tusentals busspendlare räkna med att någonsin få åka tåg på sträckan, säger HG Wessberg.

Janne Sundling, js@dagenssamhalle.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev