Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Demokrati

M: Skolkrisens lösning kan inte vänta till 2017

Nya Moderaternas politik går i linje med OECD:s rekommendationer. Genom vår reformagenda stärker vi lärarna, höjer yrkets status och skapar mer samarbete skolor och lärare emellan. Så vill vi lyfta resultaten - redan i år. Regeringens skolkommission ska 2017 komma med förslag för skolan. Det är inte tillräckligt och alldeles för sent.

Publicerad: 5 maj 2015, 07:08

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Moderaternas reformagenda går i linje med OECD:s förslag - men vad gör regeringen?


Ämnen i artikeln:

SkolvalPisaLärarutbildning

I går kom OECD:s rapport om den svenska skolan. Rapporten, som tagits fram på beställning av den tidigare Alliansregeringen, visar att vi för att lyfta resultaten i skolan måste lyfta lärarna. Vi måste höja läraryrkets status, höja kvalitén på undervisningen och öka samarbetet och det kollegiala utbytet lärare och skolor emellan.

Regeringen föreslår fler platser på lärarutbildningen och en generell lönesatsning. Utöver det ska regeringens skolkommission till 2017 komma med förslag för skolan. Det är inte tillräckligt och alldeles för sent. OECD:s rapport är på många sätt klargörande, men de övergripande slutsatserna har länge varit kända.

Rapporten visar att endast 5 procent av de svenska lärarna anser att deras yrke är högt värderat i samhället. I många av de bäst presterande OECD-länderna har lärare i stället hög status och många av de bästa studenterna söker sig till lärarutbildningen. Vi vill därför höja kraven på lärarutbildningen och kraven på antagningen, bland annat genom intervjuer och intagningsprov.

OECD pekar på att Alliansens karriärtjänster, där speciellt skickliga lärare får ett lönepåslag om 5 000 kronor, har varit bra. Men vi behöver bli bättre på att kanalisera de skickligaste och mest erfarna lärarna till skolorna med tuffast utmaningar. Därför ifrågasätter vi regeringens beslut att inte satsa på ytterligare 5000 karriärtjänster och slopa vår reform för fördubblat antal förstelärare i utanförskapsområden. Vi har fått kritik för att vår satsning på förstelärare i skolor med tuffa utmaningar är för liten. En större satsning enligt vårt förslag skulle vi naturligtvis välkomna.

Vi behöver också, enligt OECD, röra oss bort från ett system där skolor agerar som separata öar och inte kommunicerar med varandra. Både inom friskolor och kommunala skolor behöver fler goda exempel lyftas och vi behöver skapa en gemenskap alla skolor emellan där man hjälper varandra. Desamma gäller lärarna, det kollegiala utbytet behöver öka.

Lärarna behöver också bättre möjligheter att utvecklas under hela sitt yrkesliv. Därför vill Moderaterna införa en rätt till individuella kompetensutvecklingsplaner för alla lärare, kopplade till utvecklingsplaner på enhetsnivå, samtidigt som plattformar för ett utökat kollegialt lärande byggs upp.

En varningsflagg som OECD:s PISA-expert Andreas Schleicher reste var kommande svårigheter att förbättra likvärdigheten i skolan samtidigt som vi höjer resultaten. När man tydligt höjer kraven och förväntningarna är det lätt att vissa skolor hamnar efter. Därför har vi lagt flera förslag för bättre kontroll, uppföljning och utvecklingshjälp till skolorna.

Vi vill bland annat att skolor med problem ska erbjudas ett ”kunskapskontrakt” där Skolverket tillsammans med skola och kommun skräddarsyr åtgärdsprogram för att förhindra skolor som dras med dåliga resultat år efter år. Vi kommer också att föreslå ett nytt system med speciellt utvalda lärarcoacher, kopplade till kunskapskontrakten, som får tjänstledigt från sina ordinarie lärartjänster för att professionellt och målinriktat samverka med personalen i utvalda skolors arbetslag.

Nya Moderaternas politik går i linje med OECD:s rekommendationer och vi fortsätter nu att bygga vidare och utveckla vår reformagenda för att stärka lärarna, höja yrkets status och skapa mer samarbete och utbyte både skolor och lärare emellan. Så vill vi lyfta resultaten, redan i år. Frågan är vad regeringen egentligen vill göra?

LÄS MER: Låt OECD-rapporten bli svensk skolas vändpunkt. 

Camilla Waltersson Grönvall, utbildningspolitisk talesperson (M)

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

SkolvalPisaLärarutbildning

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev