Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Langning av öl från gränshandeln är ett stort samhällsproblem

Nästan var fjärde starköl som dricks i Sverige är köpt utomlands. Vidareförsäljningen av den gränshandlade ölen är det allvarligaste hotet mot Sveriges alkoholpolitiska mål och langningen påverkar redan kraftigt det svenska samhället.

Publicerad: 23 november 2012, 05:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Alkohol

Jag är övertygad om att de flesta svenskar vill kunna handla sin öl på ett ansvarsfullt sätt där de bor. Som bryggare vill jag kunna bidra till det. Öl har funnits i vår matkultur sedan urminnes tider och för mig och många med mig är öl förknippat med gemenskap och njutning. Tyvärr bidrar denna langning till att öl kan förknippas med kriminalitet, våld och undanhållande av skatter. Denna utveckling vill jag att vi gemensamt ändrar på.

Mycket har hänt sedan Sverige gick med i EU. I dag rör sig människor och med dem varor på ett sätt som vi aldrig sett tidigare. Ifjol reste fler än 20 miljoner människor över Öresundsbron vilket är en ökning med 340 procent sedan år 2000. Lågprisbolag inom flyget, bussbolag och tåg kan ta oss till kontinenten och tillbaka för en låg kostnad. Men konsekvensen av en stor rörlighet av människor innebär också en stor rörlighet av varor, särskilt för varor med stora prisskillnader såsom öl.

Det finns en legal införsel av alkohol vilket är naturligt och en del av vad det svenska medlemskapet i EU innebär, men en stor del av den alkohol som förs in är inte för eget bruk och då är införseln illegal. Gränsen för vad som är legalt eller illegalt uppfattas av många svenskar som flytande. Att köpa en back öl på hemresan från exempelvis en bilsemester i Danmark är fullt lagligt men att köpa åt släkt, vänner och bekanta och ta betalt för detta är olagligt. Det finns också en betydande verksamhet där personer systematiskt åker mellan Sverige och Danmark eller Sverige och Tyskland för att sedan sälja produkterna vidare i Sverige.

Langningen av öl som tas in genom gränshandeln har fullkomligt exploderat men detta problem är inte bara förknippat med Sverige och Danmark. Norrmän köper öl i Sverige, svenskar i Danmark, danskar i Tyskland och tyskar köper öl i Polen. Jag skulle vilja beskriva det som en ölkarusell som får långtgående negativa konsekvenser för samhället.

Den organiserade kriminella verksamheten tar in stora partier alkohol i Sverige för vidareförsäljning. Ett allvarligt problem med denna öl är att den säljs i stora partier vilket avsevärt ökar risken för att alkoholen kommer i orätta händer. Tull och polis har i många fall svårt att skaffa bevis för langning och straffsatserna för alkoholsmuggling är avsevärt mycket lägre än den för narkotikasmuggling, vilket gör denna verksamhet både lukrativ och relativt riskfri. Trots att skadeeffekterna orsakade av illegal alkohol är omfattande, särskilt bland minderåriga och andra utsatta grupper.

Enligt en rapport från Systembolagets Alkoholforskarkonferens 2012 beräknade Sveriges Bryggerier samt Sprit- och vinleverantörsföreningens att ökningen av införsel och smuggling av alkohol steg med över 100 procent från år från 2004 till 2010. Utvecklingen rimmar illa med samhällets alkoholpolitiska mål.

För staten innebär denna omfattande handel med öl stora skattebortfall. Det som driver den här ölhandeln är priset och priset beror till stor del på skatten. Den billigaste ölen, 33cl, kostar mindre än 3 kronor i Tyskland, kan säljas för 6 kronor i Sverige medan den i sin tur kostar nästan 10 kronor på Systembolaget.

Skatten på öl är i Sverige 10 gånger högre än i Tyskland. Skatten på öl är ett politiskt beslut som bestäms av en majoritet i Riksdagen. Langning uppstår som effekt av en sådan skillnad i skatt i kombination med hög ekonomisk vinst och låg risk att åka fast för de som väljer denna form av kriminalitet. Så länge grundorsakerna till langningen inte adresseras i aktiv handling kommer denna verksamhet att fortgå vilket enbart leder till att alkoholskadorna kommer bli värre och skattebortfallet kommer att öka ytterligare.

Jag välkomnade därför att regeringen i höstens budgetproposition valde att inte ytterligare höja beskattningen på öl och jag hoppas att framtida beslut baseras på välgrundad kunskap om langning från gränshandlen, drivkrafterna bakom och dess effekter i vårt samhälle.

Jag anser det nödvändigt att tull och polis får mer vittgående befogenheter att ingripa mot den systematiska införseln av öl som uppenbart kommer att langas vidare i Sverige. Tull och polis behöver också få riktade medel för att kunna agera. Samarbetet mellan Östersjöländernas polis och tull måste utvecklas då detta är ett problem som berör oss alla.

Men framför allt behövs det tydliga politiska mål för att komma till rätta med langningen. Jag efterlyser därför att diskussioner om en statlig införselutredning förvandlas till handling. Samt att utredningen får till uppgift att förutsättningslöst komma med förslag på hur vi gemensamt ska stoppa denna handel. I en sådan utredning vill Carlsberg bidra med vår kunskap kring hur norra Europas ”ölkarusell” fungerar.

Mark Jensen, vd Carlsberg Sverige

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Alkohol

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News