Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Kommuner vinner på att bygga varumärken

Kommuner har mycket att vinna på att bygga och förbättra sitt varumärke, inte minst som en plattform för strategisk utveckling, replikerar två experter på platsvarumärken till Jörgen Dehlin.

Publicerad: 14 september 2011, 10:36

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Kommuner har mycket att vinna på att bygga och förbättra sitt varumärke. Ett starkt varumärke gör att de som bor där känner stolthet, företag vill förknippas med platsen och besökare vill komma dit. Det viktiga är att arbetet inte ses som ett tidsbegränsat projekt där en ny vision och logotyp tas fram. Att arbeta med ett varumärke är en ständigt pågående process som måste involvera alla intressenter för att bli förankrat och befolkat.

Vi håller med Dehlin när han menar att kommunen som juridisk person bör leda arbetet med att skapa en positiv bild av platsen. Men att säga “bilden av x kommun” istället för varumärke snedvrider begreppen. Bilden är det som även kallas image - betraktarens bild av varumärket. Bilden skapar betraktaren själv, som besökare och som invånare. Ett medvetet varumärkesarbete förstärker identiteten - den man är och vill vara. Sammanfaller sedan identiteten med imagen får man ett starkt varumärke.

Låt oss likna platsvarumärket vid ett paraply. Där under samlas platsens alla varumärken. Här hittar vi kommunen som organisation. Det är den del som är riktad mot invånare, kommunanställda och andra samhällsintressenter. Vi hittar också destinationsvarumärket som riktas mot besökare. Ett företags varumärke kan också ligga under detta paraply. Som du förstår är det många som är involverade och alla är lika viktiga. Alla kan stärka platsen genom att vara goda ambassadörer.

Tänk dig bara om killen i korvkiosken hade varit en lika engagerad ambassadör för Malmö som många människor är för Apple. Ett företag som inte har lämnat sitt varumärke åt slumpen.

Helena Kraff mfl, Varumärkesstrateg, Kangeri

Eva Maria Jernsand, Varumärkesstrateg, Kangeri

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News