Demokrati
Kommunen marknadsförs med bilder – från andra platser
Publicerad: 3 april 2023, 08:26
Vill du ha närmare till naturen? Den frågan ställer Mjölby kommun i en video med scener som inte spelats in i kommunen.
Foto: Mjölby kommun
”Skapa ditt eget drömboende”, så lockar Mjölby nya invånare i en reklamfilm för sina lediga tomter. Men inga bilder eller personer i videon är från kommunen.
Ämnen i artikeln:
KommunikationMjölby vill få fler barnfamiljer att flytta till kommunen och har gjort en marknadsföringsvideo där det badas i mjukt sommarljus, en far och hans son leker med varsin abborre och en koncentrerad man spelar golf. Ingen av scenerna är inspelade i kommunen utan materialet är köpt från en bildbyrå.
Dåligt, tycker Stefan Gourie som bor i kommunen. Han känner sig lurad när SVT Öst berättar att ingen i videon är från Mjölby.
– Om det ska vara en film om Mjölby kommun, då borde det vara Mjölbybor som ställer upp, tycker han.
Syftet med filmen är att visa upp vilken typ av livskvalitet som finns att få i Mjölby, för den som ställer sig i kommunens tomtkö, enligt marknads- och kommunikationschefen Eva Rådander. Hon tror inte att folk kommer att känna sig lurade.
– Vi har barn, vi har golf och vi har fiske, säger hon till SVT.
Hon uppger också att kommunen ska ta nya, egna, bilder.
DS har i flera artiklar belyst för- och nackdelar med kommunal platsmarknadsföring.
Grunden för att lyckas är att ha med sig invånarna och förankra det som kommuniceras bland medborgarna, hävdar Skellefteås marknadschef Helena Renström.
En kommun som vill locka nya invånare måste primärt jobba med platsutveckling, påstår Helena Nordström som driver byrån Placebrander.
– Platsmarknadsföring i sig kommer aldrig att generera fler invånare, besökare eller investeringar, säger hon till DS.
LÄS MER:
Kartläggning: Så många miljoner lägger kommuner på pr och kommunikation