Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Käcka konsulter kan inte sälja tomma påsar

Att bygga ett platsvarumärke är inte något som kan göras av en käck konsult. Istället måste kommunens alla intressenter involveras i varumärkesarbetet, replikerar Anders Wallqvist.

Publicerad: 21 september 2011, 05:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Diskussionen om hur kommuner bäst eller kanske inte alls bör ta ansvar för sitt eget varumärke har böljat fram och tillbaka under en tid i Dagens Samhälle.

I en förhållandevis progressiv tid av kommunikationslärans ålder förvånas jag över herrarna Dehlin, Cronert och Dahlqvist som i makroperspektiv debatterar kring varför eller med vem en kommun bäst bör bedriva sitt varumärkesarbete.

Att de flesta av landets 290 kommuner idag vill bedriva ett varumärkesarbete torde stå klart. De flesta insiktsfulla personer förstår också att det är en komplex process att förändra och bygga ett platsvarumärke. Skälet är ju att en kommun är så många olika saker; en plats, en offentlig verksamhet, en organisation, ett turistmål, en livsmiljö för olika människor, en näringslivsarena med mera.

Därför är det knappast konstigt att man som beslutsfattare i en kommun vill påverka denna bild. Vad som är konstigt och som sällan debatteras är hur man gör. Kjell Cronert menar att om man överlåter saken till externa konsulter blir det bra. Men det är inte svaret på frågan.

Att bygga ett platsvarumärke är inte något som kan göras av en av en käck konsult. Vi som konsulter kan bidra med råd och processtöd men det är platsens alla intressenter som måste involveras och bli bärare av varumärket. Kommunen kan inte lägga sig platt i konsultens knä och be om ett mirakel och tro att det ska leda till ett starkt varumärke som ska locka företag, invånare, turister eller vad man nu vill locka.

Ändå är det alltför få kommuner som startar inifrån och funderar över varför man ska bygga sitt varumärke och vilka som ska involveras. Lägg inte era öden i händerna på de fantastiska externa konsulter som Kjell Cronert insisterar på, utan styr dem. Styr dem hårt. Då skapar kommuner och kommunikationsbyråer underverk och kommuners varumärken blir något vi kan resa runt och föreläsa om i världen.

Anders Wallqvist, VD, Nowa Kommunikation

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News