Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

God service stärker kommunens varumärke

Genom att utveckla verksamheten, ständig förbättra vår leverans och förmåga att hålla våra löften ger vi våra kunder i Nyköping förutsättningen att bygga varumärket åt oss.

Publicerad: 22 september 2011, 12:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Kommunernas kärnverksamhet är att ge en god service till medborgarna. Verksamhetsidén i Nyköpings kommun är att genom god service tillsammans med dem som bor, vistas och verkar här ge förutsättningar för ett gott liv. Det är varumärkets kärna. Om våra kunder får god service och upplever att relationen med kommunen är enkel och relevant, då bygger de varumärket Nyköping. Som goda ambassadörer blir de slagkraftigare marknadsförare än vi proffs någonsin kan vara.

Därför är det, precis som Ulf Dahlqvist skriver, genom att jobba inåt som vi kan lyckas utåt. Genom att utveckla verksamheten, ständig förbättra vår leverans och förmåga att hålla våra löften ger vi våra kunder förutsättningen att bygga varumärket åt oss.

Att göra sig hörd är ändå nödvändigt, att berätta om hur bra vi är och öka kännedomen om att vi finns bara en timma söder om Stockholm. Nyköpings kommun har i snart tio år satsat på bilder för att uttrycka det Nyköping står för. Vi visar våra bilder i Stockholms tunnelbana två gånger per år med förhoppningen att du ska stanna till, tänka en stund och fundera på vad en annan livskvalitet kunde betyda. Bilderna vill ge betraktaren en skön känsla och genom att återkomma varje år få dig att förknippa den känslan med Nyköping.

Tittar vi på inflyttarsiffrorna som stadigt stigit alltsedan vi började kan vi dra slutsatsen att vi lyckats bra. Precis som varumärkesstrategerna från Kangeri skriver är långsiktighet en nödvändig ingrediens i varumärkesarbetet. Och samarbete med proffs är naturligtvis en självklarhet. Hur kunde du tro något annat, Kjell Cronert?

Om vi lyckas betyder det mer och bättre eller mindre och sämre. Av allt. I det perspektivet är inte skillnaden mellan kommunen som juridisk person och som landområde så viktigt. Att jobba inåt för att lyckas utåt betyder också att satsa på lokala nätverk och samverkan, ambassadörskapet är vars och ens ansvar som vill att vår region ska leva och frodas.

Palaemona Mörner, Kommunikationschef, Nyköpings kommun

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News