Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

”Förutsättningarna för Geely är goda”

En etablering av Geelys Europakontor i Göteborg ligger väl i linje med vår industritradition. Vi är många som är engagerade i att skapa bästa möjliga förutsättningar för den kinesiska fordonskoncernen att välja Göteborg, skriver riksdagsledamot Mattias Jonsson (S).

Publicerad: 28 oktober 2016, 11:16

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

En etablering av Geelys Europakontor i Göteborg ligger, enligt riksdagsledamoten (S), väl i linje med Sveriges industritradition.


REPLIK Johan Trouvé från Västsvenska Handelskammaren har i debattinlägget Så lockar regeringen Geely till Göteborg uttryckt sitt engagemang för att få det kinesiska bilföretaget Geely att placera sitt europakontor i Sverige och Göteborg. Som västsvensk riksdagsledamot i näringsutskottet välkomnar jag och delar hans engagemang.

Sverige är ett industriland. Vårt välstånd är byggt på starka industriföretag med en lång historia av exportframgångar. Företagen har visat förmåga att gång på gång förnya och ställa om produktion och produkter i takt med att marknaderna förändrats. Idag går omkring en miljon svenskar varje dag till ett jobb inom industrin. Bara i Västra Götalands län skapar industrin och de industrinära tjänstesektorerna närmare 200 000 jobb. Det är så långt ifrån ”basically gone” man kan komma.

En etablering av Geelys Europakontor i Göteborg ligger väl i linje med vår industritradition. Vi är många som är engagerade i att skapa bästa möjliga förutsättningar för Geely att välja Göteborg. Statsminister Stefan Löfven, näringsminister Mikael Damberg, västsvenska riksdagsledamöter och Västra Götalandsregionen är några av aktörerna. Göteborgs kommunstyrelseordförande Ann-Sofie Hermansson och Business Region Göteborg är centrala i arbetet.

Morgondagens transportsystem kräver ett helt nytt synsätt på mobilitet där hållbarhet, automatisering och digitalisering är viktiga beståndsdelar. Det förutsätter en nära samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle. Det handlar inte bara om förarlösa elfordon, utan ett helt nytt synsätt kring hur vi bygger våra städer och hur vi förflyttar oss.

Möjligheten till kompetensförsörjning är viktig för många teknikföretag. Den socialdemokratiskt ledda regeringen utökar bland annat undervisningstimmarna i matematik och teknik i grundskolan. Kunskapslyftet ger 70 000 nya platser, varav 6 000 till Yrkeshögskolan. År 2015 beviljades Västra Götalands län hela 102 stycken YH-utbildningar. I Göteborg utbildas ingenjörer på bland annat Chalmers och staden skräddarsyr högre yrkesutbildningar för företag, till exempel Flexication, tillsammans med Volvo Cars. YGRO som programmet heter har ett av Sveriges bredaste utbud av yrkeshögskoleutbildningar.

Inom innovationspolitiken kraftsamlar regeringen med 2 305 miljoner kronor extra fram till och med 2020. Genom FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) satsar staten och näringslivet tillsammans en miljard kronor årligen. Industriforskningsinstituten samlas under RISE (vars huvudkontor etableras i Göteborg) och det statliga riskkapitalet reformeras och samlas i Saminvest. Senare i november presenteras regeringens forskningspolitiska proposition.

I det internationella klustret för framtidens transportsystem som finns i Göteborg ingår bland annat Volvo Cars, AB Volvo, det Geelyägda Cevt och Lindholmen Science Park. Lindholmen har skapat en internationell samverkansmiljö för forskning, innovation och utbildning. Test Site Sweden, CLOSER och Drive Sweden är några av Lindholmens test- och demonstrationsprojekt inom hållbara transporter. I klustret ingår också Ericsson som utvecklar molntjänster för att möjliggöra de framtida uppkopplade transportsystemen. På Lindholmen kommer Volvo Cars och Autolivs nya gemensamma bolag för att utveckla mjukvara till självkörande bilar placeras. Och förra veckan presenterades något så ovanligt som ett nytt bilmärke, Lynk & Co.

Förutsättningarna är alltså goda. Tillsammans med Västsvenska Handelskammarens engagemang är jag övertygad om att vi kan utveckla den svenska modellen och skapa de bästa förutsättningarna för Geely att välja att etablera sitt Europakontor i Göteborg.

Mattias Jonsson, riksdagsledamot (S) för Göteborg

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev