Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Försvaret måste kunna rycka ut vid stora bränder

Vi står inför ännu en sommar med bristande förmåga att bekämpa skogsbränder, skriver Stig Henriksson, vars hemkommun Fagersta drabbades svårt av den stora skogsbranden i Västmanland förra sommaren.

Publicerad: 24 juni 2015, 10:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Fagersta drabbades svårt av den stora skogsbranden sommaren 2014.

Foto: MSB


Ämnen i artikeln:

RäddningstjänstenFörsvarspolitik

Vi står inför ännu en sommar med bristande förmåga att bekämpa skogsbränder. Enligt uppgift finns det i dag en helikopter 10 tillgänglig för hela landet. Dock med förhoppning att två till av typen helikopter 16 ska hinna göras färdiga.

Vi hade förmågan en gång i tiden, men de helikoptrarna såldes till ett privat företag i USA. För vi skulle få en ny helikoptergeneration som ersättning, helikopter 14.

Upphandlingen av denna helikoptertyp började redan förra årtusendet, år 1999. 2001 skrevs kontraktet på. Men inte förrän 2007 landade den första helikoptern i Sverige. Och trots att leveransen skulle vara färdig 2009 så var det först 2011 som FMV kunde börja överlämna helikoptersystemet till försvarsmakten. När jag i höstas interpellerade i frågan var det sju helikoptrar av totalt 18 beställda som var levererade. Ingen är dock godkänd för brandbekämpning. Slutleveransdatum antogs då vara 2019.

Så trots att upphandlingen började för 16 år sedan och leveransen för sju år sedan så finns det inte någon utrustning för brandbekämpning till dessa helikoptrar.

Det har skett ett skifte i synen på försvarsmaktens bistånd till det civila samhället. Avtalet med Räddningsverket sades upp i sin helhet 2002 och därmed hade man inte längre något avtal med försvarsmakten om tillgång till helikoptrar för brandbekämpning. Senare sades även försvarsmaktens avtal upp med Sjöfartsverket avseende helikopter i beredskap för sjöräddning.

Dock kan stödet fortfarande erhållas under förutsättning att det handlar om en olycka, det rekvireras av räddningsledare och om försvarsmakten har någon resurs. Stödet ska kunna inordnas i myndighetens ordinarie verksamhet och får inte bli dimensionerande eller utgöra ett hinder för den ordinarie verksamheten.  Ett sådant dimensionerande hinder är till exempel semesterplaneringen – den ska inte göras med tanke på bland annat behovet av brandbekämpning.

Nyligen har riksdagen debatterat och beslutat om inriktningspropositionen för försvaret. Vänsterpartiet hade då lagt en motion om att upphäva beslutet om att försvarsmaktens resurser inte ska dimensioneras med någon hänsyn tagen till det civila samhällets behov. Sverige är ett för litet land för sådana stuprör enligt vår mening. Övriga partier har dock valt att gå emot denna motion, vilket vi beklagar.

Min hemkommun Fagersta drabbades svårt av den stora skogsbranden förra sommaren. Vem drabbas denna sommar?

Stig Henriksson, riksdagsledamot (V)

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev