Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Forskare varnar för nya kampanjtrenden – ”Blir filterbubblor”

Publicerad: 10 maj 2022, 08:15

Det är ingen slump hur partierna väljer ut vilka väljare de ska rikta sina kampanjer mot, konstaterar forskaren Jesper Enbom vid Umeå universitet.

Foto: Per Melander/Umeå universitet, Jonas Ljungdahl/Bildbyrån

Rädda för att halka efter kan partierna inte motstå nya trenden som hjälper dem att nå rätt väljare. Men forskaren är skeptisk.

Ämnen i artikeln:

Val 2022KommunikationPolitikSenaste nytt

Samuel Åsgård

sa@dagenssamhalle.se


I årets valrörelse är det tydligare än någonsin att partierna jobbar hårt för att nå ”rätt väljare”. Det konstaterar Jesper Enbom, fil dr i kultur- och medievetenskap vid Umeå universitet.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Nyhetstidningen direkt i brevlådan, 38 nr per år
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om svenska samhällsfrågor

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår nyhetstidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev