söndag28 maj

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Forskare varnar för nya kampanjtrenden – ”Blir filterbubblor”

Publicerad: 10 maj 2022, 08:15

Det är ingen slump hur partierna väljer ut vilka väljare de ska rikta sina kampanjer mot, konstaterar forskaren Jesper Enbom vid Umeå universitet. Foto: Per Melander/Umeå universitet, Jonas Ljungdahl/Bildbyrån

Rädda för att halka efter kan partierna inte motstå nya trenden som hjälper dem att nå rätt väljare. Men forskaren är skeptisk.

Ämnen i artikeln:

Val 2022Senaste nyttKommunikationPolitik

Samuel Åsgård

samuel.asgard@dagenssamhalle.se


I årets valrörelse är det tydligare än någonsin att partierna jobbar hårt för att nå ”rätt väljare”. Det konstaterar Jesper Enbom, fil dr i kultur- och medievetenskap vid Umeå universitet.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Just nu 49 kr för 3 månader

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Nyhetstidningen direkt i brevlådan, 38 nr per år
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om svenska samhällsfrågor

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 445 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev