Demokrati
Forskare varnar för nya kampanjtrenden – ”Blir filterbubblor”
Publicerad: 10 maj 2022, 08:15
Det är ingen slump hur partierna väljer ut vilka väljare de ska rikta sina kampanjer mot, konstaterar forskaren Jesper Enbom vid Umeå universitet. Foto: Per Melander/Umeå universitet, Jonas Ljungdahl/Bildbyrån
Rädda för att halka efter kan partierna inte motstå nya trenden som hjälper dem att nå rätt väljare. Men forskaren är skeptisk.
I årets valrörelse är det tydligare än någonsin att partierna jobbar hårt för att nå ”rätt väljare”. Det konstaterar Jesper Enbom, fil dr i kultur- och medievetenskap vid Umeå universitet.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 445 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr.