Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Folkhälsan dålig ursäkt för att stoppa gårdsförsäljning

Gårdsförsäljning skapar nya jobb och bidrar till ekonomisk tillväxt och välfärd. Trots detta vill regeringen en gång för alla stänga dörren för gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. Regeringen låter ideologi gå före sunt förnuft. Denna gång i armkrok med nykterhetsrörelsen och med folkhälsan som klen ursäkt.

Publicerad: 22 december 2014, 08:23

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Gårdsförsäljning skapar nya jobb och bidrar till ekonomisk tillväxt.


Ämnen i artikeln:

AlkoholFolkhälsoarbeteSmåföretagandeHandel

Den här gången ska gårdsförsäljningen av vin stoppas en gång för alla om man får tro folkhälsominister Gabriel Wikström (S). Som vanligt i den här debatten hänvisar ministern till folkhälsan och menar att gårdsförsäljning äventyrar densamma. Men gårdsförsäljning syftar inte till att uppnå stora försäljningsvolymer, utan handlar snarare om att förmedla småskaligt producerade produkter som ger nya upplevelser av hög kvalitet. Den innebär även utvecklat småföretagande som bidrar till ekonomisk tillväxt.

Det är illa att folkhälsoargumentet används för att i praktiken göra det omöjligt för mindre och ofta familjedrivna företag att utvecklas.

Även med en fortsatt restriktiv alkoholpolitik måste vi inse att det svenska alkoholmonopolet till stora delar har spelat ut sin roll i dagens Europa. I bland annat Finland bedrivs exempelvis redan i dag gårdsförsäljning av alkohol. Likt Finland är Sverige med i EU. Likt Finland har Sverige också ett statligt alkoholmonopol (Alko respektive Systembolaget). Det som fungerar väl i vårt östra grannland utifrån väldigt liknande förutsättningar fungerar rimligen också bra i Sverige.

Den svenska alkoholpolitiken, tillsammans med förbudsivrande lobbyister, skapar en omöjlig situation för småföretagare. Många mindre producenters – svenska som utländska - dröm att kunna leverera till Systembolaget stannar ofta vid just en dröm. Detta då Systembolaget är enda aktör med rätt att sälja alkohol till en bredare allmänhet och ställer krav på producenter att kunna leverera i stora volymer.

Större volymer än vad de flesta mindre tillverkare kan leverera. Svenska konsumenter går därmed miste om ett intressant kvalitetssortiment, samtidigt som mindre producenter diskvalificeras. I grunden styr inköpspolicyn mot ett utbud där den enskilde konsumenten har klart begränsad möjlighet att kunna göra de kvalitetsval som annars vore möjliga.

Detta visar att myten om det fantastiska utbudet på Systembolaget är just en myt när Systembolaget gynnar stora distributörer och producenter, samtidigt som de mindre och familjedrivna har svårt att ta plats i sortimentet. Ett fortsatt förbud mot gårdsförsäljning cementerar detta tillstånd. Ur ett småföretagarperspektiv begränsar det också mindre producenters och distributörers möjligheter att expandera i Sverige, vilket strider mot EU:s ”Single market act” där principen att ”tänka smått först” råder.

Gårdsförsäljning skapar nya jobb och bidrar till ekonomisk tillväxt och välfärd. Trots detta vill vänsterregeringen en gång för alla stänga dörren för gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. Detta är ännu ett exempel där regeringens politik slår mot jobb och de småföretagare som är med och bygger den svenska välfärden. Det vet regeringen men man väljer, som så ofta att sätta käppar i hjulet för småföretagare och låta ideologi gå före sunt förnuft. Denna gång i armkrok med nykterhetsrörelsen och med folkhälsan som klen ursäkt.

Hans Rothenberg, riksdagsledamot (M), ledamot i näringsutskottet, Göteborg

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News