Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Demokrati

”Damberg måste sälja bilarna till kineserna”

Kinesiska fordonsföretag och det politiska styret är ofta tätt sammanlänkade. Om närings- och innovationsminister Mikael Damberg inte visar kineserna att även den svenska regeringen står bakom sin fordonsindustri kommer vi att missa möjligheten att få hit Geelys europeiska huvudkontor, skriver branschföreningen FKG.

Publicerad: 27 oktober 2016, 10:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Damberg bör, enligt debattören, ta en påringning från Kina på allvar - att dissa då betyder att missa.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT


REPLIK Västsvenska Handelskammaren skriver i ett inlägg att det krävs större statligt engagemang för att locka utländska nyetableringar och direktinvesteringar inom fordonsindustrin till Sverige. FKG ställer sig bakom kraven. Men, vi anser också att närings- och innovationsminister Mikael Damberg måste börja agera mer som en ”bilförsäljare” och långsiktigt smörja Sveriges fordonsaffär.

Sverige är ett unikt fordonsland. Vi är ett av sex västeuropeiska länder som kan ta en personbil från idé till färdig produkt. För lastbilar är vi ett av tre. Det trots att vi bara utgör 0,15 procent av världsbefolkningen. Naturligtvis är vår förmåga, att utveckla, producera och distribuera bilar i kombination med en fordonsforskning i framkant, intressant för fordonstillverkare som överväger nyetableringar av strategiska utvecklingscentra, produktion/montering eller marknads- och försäljningsorganisationer. Så även för kinesiska Geely som just nu letar efter en lokalisering för sitt europeiska huvudkontor.

Det vore därför välkommet om regeringen engagerade sig mer i fordonsindustrins väl och ve, samt att Mikael Damberg lärde sig att argumentera som en säljare. Sverige har en suverän produkt att sälja och vi kan erbjuda fördelaktig finansiering för investerare som vill satsa på vår produkt.

Det finns redan ett litet informellt nätverk som utan statligt stöd eller inblandning arbetar för att locka en global fordonstillverkare att direktinvestera i Sverige. Förmodligen skulle nätverket bli ännu starkare om staten engagerade sig i det. Ett första steg kan vara att lägga fram en nationellt sammanhållen strategi kring fordons- och transportmedelsindustrin. Denna strategi ska skapa konkurrenskraft genom ökat samarbete mellan akademi-myndigheter-industri, det vill säga från innovation till produktion.

Sveriges, på pappret främste företrädare för fordonsindustrin är Mikael Damberg. Den 13 oktober skulle Mikael stå på scenen inför drygt 400 leverantörer på Stora Leverantörsdagen, men väljer några dagar före att avböja sin medverkan. Vi kan leva med denna diss – men att bete sig på ett liknande sätt när intressen från Kina intresserar sig för vår svenska innovationsförmåga, då blir dissen förödande.

Kinesiska företag och det kinesiska statskiktet är ofta tätt sammanlänkade. Det är provinser vid sidan om privata kinesiska investerare som möjliggjort både Geelys och Nevs etableringar i Västra Götaland. Är bara en bråkdel av det som skrivs i media kring Geelys intresse av vidare etablering sant så gäller ”all in”, inte ”all out”, eller på ren svenska, alle man till pumparna!

Det är som Västsvenska Handelskammaren skriver, ” Regeringen måste inse att ansvaret för att den goda utvecklingen inom fordonssektorn fortsätter inte är något som bör axlas av företagen ensamma”.  Fordonsindustrin är inte ett självspelande piano. Vi behöver uppmärksamhet. Både i form av till exempel regelverk som stöttar, i synnerhet alla småföretag, till tillväxt, men även utbildningar för att säkra komptensförsörjningen.

En påringning av ett intresse från Kina skall tas på allvar och då går det inte att dissa – det är helt enkelt, gilla läget och göra sitt bästa!

Fredrik Sidahl, vd FKG (Fordonskomponentgruppen), styrelseledamot FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation)

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev