Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Demokrati

Dagens Samhälle är Årets digitala tidskrift 2014

Publicerad: 14 november 2014, 14:38

Dagens Samhälles webbredaktion tog emot priset för Årets digitala tidskrift på Tidskriftsgalan.

Foto: Anette Persson

Dagens Samhälles webb har utsetts till Årets digitala tidskrift 2014. Priset tillkännagavs på Tidskriftsgalan på torsdagskvällen.


Ämnen i artikeln:

Medier

– Vi har det senaste året jobbat hårt för att lyfta vår debattsajt till en ny nivå och är mycket glada och stolta över den här utmärkelsen, säger Anna Sönne, chef för digitala medier på Dagens Samhälle.

LÄS OCKSÅ: Dagens Samhälle Bästa tidskriftssajt 2015

Drygt 600 personer deltog i årets Tidskriftsgala som arrangerades av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.

Utmärkelsen Årets Digitala Tidskrift 2014 är en del av det årliga Tidskriftspriset. Målet med priset är att verka för hög kvalitet inom tidskriftsbranschen ”genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser”. Dagens Samhälles debattsajt dagenssamhalle.se tog hem priset i konkurrens med övriga nominerade: Schibstedtägda Politism.se och Bonniers Veckans Affärers va.se.

Tydlig och engagerande läsglädje som skapar angelägen debatt för beslutsfattarna på den offentliga marknaden”, var juryns motivering till valet av dagenssamhalle.se som årets vinnare.

-Juryns motivering gjorde oss extra glada. Dagens Samhälles mål är ju att vara den viktigaste debattsajten inom svensk politik för vår målgrupp, chefer och politiker inom kommuner, landsting och på riksnivå.

Skolan, vårdvalet, samvetsfrihet i vården, flyktingfrågan, integrationspolitik, infrastrukturen och vinster i välfärden är bara några exempel på ämnen som lett till het debatt på sajten under hösten.

– Svensk samhällsdebatt är mycket spännande just nu. Och vi har sett att vi, med hjälp av våra läsare som också är debattörer på sajten, kan skapa en insiktsfull kvalitetsdebatt som lyfter de viktiga samhällsfrågorna och bidrar till utvecklingen av den svenska samhällssektorn, säger Anna Sönne.

Dagens Samhälle har en tydlig strategi för hur papperstidningen respektive webbplatsen ska utvecklas. Medan tidningen har nyheter, granskande och fördjupande reportage och intervjuer är webbsajten navet för en daglig, initierad och livlig debatt om svensk politik och välfärd.

Beslutet att ha debatten på webben och nyheterna i tidningen togs 2011 av Dagens Samhälles ledning.

– Det senaste året har vi vässat den digitala strategin, gjort om designen och höjt ambitionerna för webben.

Webbredaktionen har också förstärkts och har nu två debattredaktörer, Andreas Henriksson och Karin Lundahl.

– Det gör att vi kan jobba ännu mer drivande med vårt opinionsmaterial. Men framför allt har vi satsat på innehållet. Vi har fler debattörer än tidigare och har rekryterat flera nya krönikörer under året, säger Anna Sönne.

Som en service till Dagens Samhälles debattintresserade läsare görs det dagliga Debattsvepet som ger en överblick över den pågående debatten i svenska medier.

– Vi har också utvecklat DS Jobb och lön, som är en platsannonskanal för chefer och specialister på den offentliga marknaden. DS Jobb och lön skriver också om intressanta rekryteringar.

Läsarna har gett sajtens uppgradering tummen upp. Trafiken till dagenssamhalle.se har ökat kraftigt det senaste året och har under hösten etablerat sig på en betydligt högre nivå än tidigare.

– Vi har i höst haft mer än fem gånger så många unika besökare på sajten än vi hade motsvarande period i fjol. I snitt har vi haft mer än 55 000 unika besökare i veckan och vissa veckor över 80 000 besökare, säger Anna Sönne.

– Men hög trafik generellt är inte viktigt för oss, målet är att nå många inom vår målgrupp, det vill säga höga beslutsfattare, politiker, tjänstemän och andra aktörer på den offentliga marknaden, alltså de som bestämmer över svensk välfärd. Och det har vi också sett att vi gör.

Vad händer nu?
– Vi fortsätter att vässa vårt innehåll. Vi vill vara ett viktigt verktyg för vår målgrupp och har många idéer kvar att utveckla, säger Anna Sönne.

Torbjörn Carlbom, Reporter

Ämnen i artikeln:

Medier

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev