Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Årets Columbi ägg till Försvarsmakten

Publicerad: 8 mars 2015, 11:07

Vinnare. Peter Bergendahl, DDB (överst fr vä), Jacob Ekman, PHD, Camilla Ryttare, DDB, Göran Oscarsson, Försvarsmakten, Annika Ivner, Försvarsmakten, Anna Hellenberg, DDB, Charlotta Sandström, DDB, Robert Forss, Försvarsmakten, Axel Wikner, PHD, P

Foto: Robin Lorentz-Allard

Försvarsmakten, kommunikationsbyrån DDB Stockholm och mediebyrån PHD fick utmärkelsen Columbi ägg, Dagens Samhälles pris för årets bästa annonskampanj riktad till den offentliga marknaden under 2014.


Ämnen i artikeln:

Offentliga marknaden

På fredagen delades Columbi Ägg ut för 22:a året i rad. Vid den traditionella prisutdelningslunchen på Operaterrassen i Stockholm samlades företrädare för de nominerade kampanjerna och deras reklamkonsulter.

Kriterierna för att få delta i Dagens Samhälles tävling är att annonskampanjen förmedlar ett tydligt budskap riktat till den offentliga marknaden och att den har åstadkommit ett gott resultat.

Av 138 kampanjer som tävlade för kampanjer genomförda 2014 nominerades 12 till den jurybedömda tävlingen. Alla nominerade kampanjer kan ses på www.columbiagg.se

Försvarsmakten med kommunikationsbyrån DDB Stockholm och mediebyrån PHD korades till vinnare.

Juryns motivering till valet av Försvarsmaktens kampanj löd: “Till en enkel och typografiskt slagkraftig kampanj. Avsändaren är uppenbar vid första ögonkastet. Som arbetsgivare slås man av budskapet: Vilken suverän möjlighet att kompetensutveckla min egen personal!”

Årets jury har bestått av: Boel Godner (S), kommunstyrelseordförande Södertälje kommun, Hillevi Engström, fd arbetsmarknads- och biståndsminister i Alliansregeringen och sedan i måndags ny kommundirektör Upplands Väsby kommun, Max Aperia, byråvalskonsult Sveriges Annonsörer, Jerrie Kristiansson, Head of Sales and Marketing BoKlok Housing AB (representant för förra årets vinnare) och Mats Edman, vd/chefredaktör Dagens Samhälle

De var nominerade till Columbi ägg

12 kampanjer var nominerade

Försvarsmakten, Kommunikationsbyrå: DDB Stockholm, Mediebyrå: PHD
Apotek Hjärtat, Mediebyrå: Starcom Reklambyrå: Åkestam Holst,
FTI, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, Mediebyrå: US Strategi, Kommunikationsbyrå:
Brandreality Bombardier, Kommunikationsbyrå: Care of Haus AB
Kommunal, Reklambyrå: Volontaire
NCC, Reklambyrå: Garbergs, Mediebyrå: Carat, 
Visita, Reklambyrå: Gracemill Communication, Mediebyrå: Scream
Scandic, Reklambyrå: Honesty, Mediebyrå AdOn
Centerpartiet, Reklambyrå: The Fan Club, Mediebyrå: Scream
Svensk Fjärrvärme, Reklambyrå: TBWA Stockholm, Mediebyrå: Starcom
Preem, Mediebyrå: Scream, Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Forbo, Mediebyrå: Vizeum, Kommunikationsbyrå: Valentin & Byhr

Ämnen i artikeln:

Offentliga marknaden

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev