Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

Alla kurvor åt rätt håll för Dagens Samhälle

Publicerad: 24 september 2014, 08:51

Staffan Hällerfors, marknadschef, Anna Sönne, chef digitala medier och Torbjörn Carlbom, redaktionschef.

Mitt i mediekrisen med sjunkande upplagor, förluster och uppsägningar går Dagens Samhälle mot strömmen. Upplagan stiger, annonsintäkterna ökar och webbsajten slår trafikrekord. Och läsarna är mer nöjda än någonsin.


Ämnen i artikeln:

Medier

Dagens Samhälle – som firar tioårsjubileum 2014 – utvecklas bättre än någonsin. Trots den allmänna krisen för tryckta medier pekar alla kurvor åt rätt håll; läsarattityder, betald upplaga, annonsintäkter och lönsamhet.

– Som det ser ut just nu kommer 2014 att bli ett framgångsrikt år. Utvecklingen tar vi som ett bevis på att den strategi som spikades för fyra år sedan – att göra Dagens Samhälle till en affärs- och beslutsfattartidning för offentlig sektor och marknad – var ett bra vägval, säger Mats Edman, vd och chefredaktör.

Dagens Samhälle är helägt av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Men det är ingen subventionerad medlemstidning utan hela verksamheten är självfinansierad genom prenumerationer och annonsintäkter. Dagens Samhälle har en totalupplaga på 29 000 exemplar och läses av cirka 50 000 personer varje vecka.

I år väntas Dagens Samhälle omsätta 57 miljoner kronor och göra en rörelsevinst på 5 miljoner. Hälften av intäkterna kommer från prenumerationer och hälften från annonser. Den positiva resultatutvecklingen innebär att tidningen fortsätter att generera pengar till ägaren SKL:s verksamhet.

Dagens Samhälle vänder sig till högre beslutsfattare på den offentliga marknaden (folkvalda politiker samt chefer i offentlig sektor och hos privata leverantörer). I denna viktiga målgrupp når Dagens Samhälle 46 procent av samtliga i hela landet. Motsvarande för exempelvis Dagens industri är bara 15 procent.

– Mest glädjande är att omgörningen av tidningen blivit så lyckad. Hela 97 procent av läsarna säger att de är nöjda med tidningen. Det som verkligen har ökat de senaste åren är den upplevda nyttan. 7 av 10 läsare anser att Dagens Samhälle är viktig för dem i deras roll som politiker eller chefer, säger Staffan Hällerfors, marknadschef.

När tidningens etablerades 2004 slogs det fast att Dagens Samhälle skulle vara redaktionellt oberoende i förhållande till SKL. Ett viktigt skäl är att SKL:s  politiska majoritet kan växla från den ena mandatperioden till den andra.

– Journalistiken måste stå fri från organisationen för att vara trovärdig. Oberoendet är en hörnpelare. Att hela 97 procent av läsarna är nöjda med oss är ett bevis för detta. Om vi uppfattades som ”husbondens röst” skulle vi bli förutsägbara, trista och det skulle skada varumärket allvarligt, säger Mats Edman.

Dagens Samhälle har blivit synlig i samhällsdebatten på ett annat sätt än tidigare, bland annat på grund av en tuffare och mer kontroversiell journalistik. Viktigt för Dagens Samhälles genomslag är också den livaktiga debattsajten på nätet.

2011 togs det strategiska beslutet att separera nyheter och debattmaterial. Nyheterna återfinns i den betalda papperstidningen medan debattmaterialet distribueras gratis via webbsajten. Via nätet och sociala medier får DS Debatt en stor spridning.

Hur ser framtiden ut för Dagens Samhälle?
– Precis som alla andra följer vi digitaliseringen av medie­landskapet. Vi har en hög närvaro via DS Debatt, DS Jobb och andra tjänster på vår sajt. Dagens Samhälle kan läsas på alla digitala plattformar och vi har många följare via sociala medier som Twitter och Facebook.

– Samtidigt älskar läsarna tidningen på papper. Så länge man inte dumpar innehållet gratis på nätet står den klassiska nischtidningen stark och är en stabil affär, konstaterar Mats Edman.

Torbjörn Carlbom, Reporter

Ämnen i artikeln:

Medier

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News