Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Demokrati

All-time-high för Dagens Samhälle

Publicerad: 19 februari 2016, 17:20

Dagens Samhälles redaktion firar ett starkt 2015.

Foto: Anna Rut

Rekordsiffror för prenumerationsintäkter, annonser samt intäkter från webben. 2015 blev det bästa året någonsin för medieföretaget Dagens Samhälle AB. Det framgår av det färska bokslutet för 2015.


Ämnen i artikeln:

Medier

Faktatung, konsekvensneutral och oberoende kvalitetsjournalistik anpassad för sin målgrupp kan absolut löna sig. Det är Dagens Samhälle i dag ett bra exempel på, säger Mats Edman, vd och chefredaktör.

Totalt omsatte Dagens Samhälle 63 miljoner kronor, vilket är en ökning med 9 procent från 2014. Intäkterna från prenumerationer respektive annonser fördelar sig ungefär lika.

Medan många papperstidningar brottas med vikande annonsförsäljning och allt färre prenumeranter ökade Dagens Samhälles annonsintäkter i fjol med 12 procent till 31 miljoner kronor.

- Vi gjorde all-time-high på annonsförsäljningen, vilket är fantastiskt på en marknad som kännetecknas av strukturell nedgång för papperstidningar. Det går också bra för vår försäljning av platsannonser. Vi är ett viktigt organ för att annonsera om chefstjänster inom offentlig sektor.

96 procent av prenumeranterna valde vid årsförnyelsen 2015 också att förnya sin prenumeration till 2016. Även det en rekordnotering.

Det operativa resultatet hamnade på 6,5 miljoner, motsvarande en rörelsemarginal på drygt 10 procent.

- Vi har i fem år följt strategin att Dagens Samhälle ska vara oumbärlig för politiker och högre chefer i offentlig sektor och på den offentliga marknaden, som är värd 1 000 miljarder per år, säger Mats Edman.

Dagens Samhälles nischade debattsajt om skola, vård, omsorg, infrastruktur, migration och flera andra tunga samhällsområden ökade i fjol antalet unika besökare med 131 procent jämfört med 2014. DS Debatt hade i fjol i snitt 71 000 unika besökare per vecka.

Tidningens TS-upplaga låg 2014 på 28 300 exemplar. TS-upplagan för 2015 är ännu inte fastställd.

Under 2015 gjorde Dagens Samhälle en omfattande varumärkesundersökning bland läsarna, i samarbete med varumärkeskonsultföretaget Brand Clinic i Helsingborg.

”Dagens Samhälle är ett svenskt super-brand och får i våra mätningar värden som är i klass med Dagens industri. Dagens Samhälle är inne i en starkt positiv trend. Det är bara att fortsätta på den inslagna vägen och förändra så litet som möjligt av strategin”, säger Bengt Håkansson, en av Sveriges främsta varumärkesexperter, ägare till Brand Clinic.

Dagens Samhälle AB ägs av arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner & Landsting, SKL.

Calle Ericsson

Ämnen i artikeln:

Medier

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News