Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Almedalen

Almedalen behöver mindre monolog och mer dialog

För vissa är Almedalen ett stort spektakel. Men för många andra erbjuder det stora möjligheter till engagemang, möten och lärdomar som annars aldrig skulle uppkomma. Jag ansluter mig till den sistnämnda gruppen. Men ser samtidigt att inget är så bra så att det inte kan bli ännu lite bättre.

Publicerad: 10 juli 2016, 16:31

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Miljöexperten och småföretagaren Roland Ekstrand har förslag på hur Almedalsveckan kan bli bättre.


Vad är det som gör Almedalsveckan till en sådan intressant plats att den tar emot tiotusentals besökare och erbjuder alla dessa personer tusentals evenemang, enligt den officiella programkalendern?

Vad är mitt motiv till att åka till Almedalen? Jag är småföretagare utan de finansiella muskler som behövs för att kunna anordna ett seminarium där jag kan visa upp och presentera min verksamhet.  De tusentals seminarier, som dessutom blir fler för varje år som går, handlar om en rad aktuella ämnen. Problemet uppstår när flera intressanta seminarier ligger samtidigt eller kolliderar tidsmässigt.

Man springer som en skållad råtta mellan de olika seminarierna. Föreläsarna är ofta gräddan av experter från offentliga verksamheter, forskarvärlden och så klart även politiker med partiledarna i spetsen. Många företag är också representerade med vd och annan ledningspersonal.

Nästan samtliga seminarier är upplagda på samma sätt med en envägskommunikation, vilket är en misshushållning med både resurser och kompetens. När några få minuter återstår så kommer ges utrymme för frågar från publiken och åhörarna. Varför tar man inte tillfället i akt, nu när så många kunniga personer finns i publiken, att skapa en verklig dialog som skulle kunna innebära att föreläsarna fick presentera sitt budskap under förslagsvis 40 minuter och publiken kunde få 20 minuter till att framföra sina åsikter, kommentarer och synpunkter.

Ett verkligt Speakers corner i Almedalen skulle kunna bestå av ett tält med bord där de som ville framföra ett budskap kunde få boka ett bord under förslagsvis en timma och göra reklam för sin verksamhet. Att komma till tals i Visby får inte bara handla om pengar.

Men varför måste man då vara i Almedalen, kanske ni frågar er? Jo, för ett det här är ett unikt tillfälle att träffa olika beslutsfattare som finns samlade på ett och samma ställe under en och samma vecka. Genom de personliga möten som uppstår går det att på ett lugnt och resonerande sätt framföra budskap som skulle vara svåra att nå ut med i andra sammanhang. Vid sidan av allt detta ger Almedalsveckan också möjligheter till gemytlig samvaro som också är betydelsefullt för att skapa nya kontakter som kan vara till ömsesidig nytta i framtiden.

Almedalsveckan som evenemang behövs. Men det är på sin plats att ställa frågan om den skulle må bra av att krympa, åtminstone vad gäller antalet traditionella panelseminarier. Vad som behövs som ersättning för detta är fler forum där deltagarna får möjlighet att delta i en direkt dialog med mötesarrangörerna och beslutsfattarna.

Roland Ekstrand, vd Svensk Klimatcertifiering AB

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev