Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsbyggnad

”Öronmärk parkering för delade bilar”

Trots biltullar och parkeringsavgifter ökar antalet bilar kraftigt i Stockholm. I stället för de nya parkeringsreglerna – som gynnar resursstarka bilister – borde politikerna gynna resenärer som väljer hållbara alternativ. I Berlins införs nu öronmärkta och fria parkeringsplatser för delade bilar.

Publicerad: 10 oktober 2016, 09:17

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

För att inte Sverige ska hamna på efterkälken bör infrastrukturminister Anna Johansson, enligt debattören, se över parkeringslagstiftningen. \


Ämnen i artikeln:

StockholmMiljöbilar

Både pensionärer och handikapporganisationer har protesterat mot Stockholms nya parkeringsregler, som innebär att bilägare i stadsdelar utanför tullarna måste betala för att parkera bilen i sitt område, och att vissa områden blir helt utan boendeparkering. För första gången måste också handikappade betala för ett handikapptillstånd.

Fler förändringar är på gång. Trafikkontoret utreder möjligheten att ta bort boendeparkering helt och hållet. Om den försvinner kommer bilister i områden som Hammarby Sjöstad och Hjorthagen behöva betala 4 200 kronor per månad för att parkera bilen på gatan. Målet är att fler ska välja bilpool och liknande lösningar istället för att äga en egen bil.

Samtidigt meddelade bildelningstjänsten Car2Go nyligen att bolaget till följd av bland annat den extrema parkeringssituationen i Stockholm lämnar Sverige

Det är ingen tvekan om att något måste ske. Trots biltullar blir det snabbt allt trängre på Stockholms gator.  År 2010 fanns 304 000 personbilar registrerade i Stockholms kommun. 2015 hade antalet ökat med 12 procent till 340 000 bilar. När bostadsbristen växer går värdefull yta till parkerade bilar, som i snitt står stilla 23 timmar om dygnet.

I våra grannländer väljer politikerna – i stället för att straffa resurssvaga människor - att stötta människor som väljer hållbara transportmedel. Just nu förbereder Tysklands transportminister Alexander Dobrindt lagstiftning som öronmärker parkeringsplatser till delade bilar och ger delade bilar fri parkering. I Berlin har 8 000 bilar försvunnit från gatorna sedan bildelningen tog fart för fem år sedan. Här finns idag betydligt färre bilar per invånare än i Sverige.

Alexander Dobrindt har förstått att synen på bilen och ägandet håller på att förändras. Tack vare digitaliseringen går det lätt att hyra ut det som jag  inte själv behöver. Självkörande fordon kommer att fungera som taxibilar, transportbilar och hyrbilar och serva flera användare. Genom att samordna tjänster i samhället sparar man på både resurser och energi. Det skapar också social hållbarhet genom att människor får tillfälle att mötas. Enligt flera studier i Europa ersätter varje bildelningsbil mellan tre och sex bilar.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén säger att han vill öronmärka parkeringsplatser till delade bilar – men för det krävs det ett regeringsbeslut. För att inte Sverige ska hamna på efterkälken bör infrastrukturminister Anna Johansson se över parkeringslagstiftningen. Istället för att stödja bilister med resurser bör lagstiftningen hjälpa människor som väljer att resa miljövänligt.

Magnus Engervall, Sverigechef SnappCar

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

StockholmMiljöbilar

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev