Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Stadsbyggnad

Därför delar Trelleborgs kommun ut fejkade parkeringsböter

Publicerad: 25 juli 2022, 09:16

Med den humoristiska p-boten hoppas kommunen att folk ska parkera rätt med glada miner.

Foto: Michael Erhardsson / Mostphotos

Vid hamnen i Smygehuk, Trelleborg, arbetar kommunen med en ny taktik vid felparkeringar. Genom humor och vänlighet vill kommunen ändra beteenden.


Ämnen i artikeln:

KommunikationTrafikTurism

Maarja Edman, vd på Visit Trelleborg, är en av dem som ligger bakom idén. Hon förklarar att det bygger på en ”lätt att göra rätt-taktik” där turisterna skall få en trevlig vistelse, trots felparkeringar. 

Maarja Edman, vd på Visit Trelleborg

Foto: Pressbild

300 fejkade p-böter har tryckts upp, men hittills har bara ett 50-tal använts, uppger SVT Nyheter.

LÄS MER:  Debattörer: Det finns ingen gratis parkering ” 

Edman förklarar att responsen har varit överväldigande positiv.

Anledningen till att de fejkade böterna delas ut i just hamnområdet är för att nya parkeringsföreskrifter tillkommit där. Folk har varit vana med att parkera på platser man inte längre får stå. 

– Vi är inte ute efter att straffa, vi vill uppvisa att man får en andra chans, säger Edman.

Att ”lappa snällt”, som hon kallar det, kan också användas vid fler tillfällen. Till exempel vid evenemang. 

LÄS MER: ”Nudging – så skapar du kommunikation som förändrar beteenden” 

Edman menar att tankesättet går att anpassa på andra områden, och för andra kommuner.

– Titta på var man vill förändra ett beteende och jobba med lite humor och vänlighet, det har visat sig fungera. 

LÄS MER: Undvik fallgroparna och våga radikala grepp – så blir kommunen cirkulär 

Knut Sahlin Ekberg

Reporter

knut.sahlin@dagenssamhalle.se

Ämnen i artikeln:

KommunikationTrafikTurism

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev