Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Socialtjänst

Fräckt be socialarbetare jobba gratis åt staten

Socialstyrelsen förväntar sig tydligen att socialarbetare med kunskap i språk som arabiska, persiska, tigrinja och somaliska ska jobba gratis åt myndigheten med att översätta material. Det är inte lite fräckt av myndigheten, skriver Baharan Kazemi, socionom och doktorand.

Publicerad: 25 februari 2016, 08:54

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Hur kan det komma sig att Socialstyrelsen förväntar sig att socialarbetare med utomeuropeisk bakgrund ska jobba gratis? \


Ämnen i artikeln:

SocialtjänstenSocialstyrelsenEnsamkommande

Jag fick i torsdags ett mejl vidarebefordrat till mig av en före detta kollega som är socialsektererare i en kommun. I brevet efterlyser en anställd från Socialstyrelsen personer som kan hjälpa till med språkgranskning av ett material som riktar sig till ensamkommande barn.

Helst ska det vara socialsekreterare eller anställda på boenden för ensamkommande barn, som kan socialtjänstens område och begreppsapparat, men också något av de aktuella språken. Det gäller tio språk och arbetet beräknas ta ungefär en timme. Det är alltså tio timmars arbete för Socialstyrelsen. Längst ner i mejlet står det: ”Vi har inte möjlighet att erbjuda ersättning för arbetet”. Inte ens ett tyvärr.

Jag har träffat många socialarbetare som har haft ideella engagemang vid sidan av. Jag är själv en av dem. Men att en statlig myndighet på detta sätt vänder sig till kommunerna och efterfrågar gratis hjälp i ett projekt, det är väldigt fräckt.

Ylva Habel och Barakat Ghebrehawariat beskrev i somras problemet att forskare inom antirasistiska frågor ofta förväntas arbeta gratis med föreläsningar eller medverkan i tv-program. Habel sa i en intervju till SVT: – Det har blivit vad jag kallar vitt entreprenörskap.  Vita ska arbeta med och förmedla mångfald. Bruna människor av olika nyanser får vara gäster, population och statister. De får bidra med kunskapsmaterialet som gratisarbetande sufflörer, medan vita uppbär lönerna.

I det fallet handlade det om Utbildningsradion. I höstas, under det som kallades ”flyktingkrisen” såg jag att Astrid Lindgrens barnsjukhus annonserade på Facebook efter personer som kunde hjälpa till att tolka vid deras patientbesök. Gratis. Och den här veckan fick jag alltså mejlet som Socialstyrelsen skickat ut med förfrågan om gratis språkgranskning.

Jag har under mina år som socialarbetare i olika kommuner på nära håll sett hur språkkompetens värderas lågt i rekryteringsprocesser och inte heller tas upp i lönesättning, även om språkkunnig personal ofta underlättar arbetet och åtminstone innebär lägre tolkkostnader.

Medvetenheten hos kollegor är dock hög, och det är sällan någon har tagit för givet att jag skulle hoppa in som tolk eller översätta dokument. Det är pinsamt att den medvetenhet som finns på golvet inte avspeglas hos Socialstyrelsen.

Händer det att man ber professionella inom andra fält att arbeta gratis? Jag kan inte svara på det. Jag frågade en vän som är ingenjör, och han svarade att om det hade skett på den här höga nivån i hans bransch hade folk skrattat åt det. De som jobbar gratis gör det på sitt eget initiativ i nördiga projekt.

Jag kan inte skratta åt Socialstyrelsens förfrågan. Detta mejl, som inte ens var adresserat specifikt till mig, väcker så många frågor. Jag undrar om de även i andra sammanhang vänder sig till kommunerna för att de redan överbelastade socialarbetarna ska utföra gratistjänster.

Eller är detta en vana de har enbart när det gäller personer som pratar språk som arabiska, persiska, tigrinja och somaliska? Hur gick diskussionerna inom arbetsgruppen inför att detta mejl skickades ut?

Hur djupt förankrad i Socialstyrelsens organisation är tanken om att vissa personers arbete bara ska finnas till hands, när helst myndigheten begär det, och utan någon ersättning?

Socialstyrelsen verkar vara i behov av ett arbete för att synliggöra de diskriminerande strukturer som finns inom organisationen, samt att arbeta fram strategier för att åtgärda dessa. Ett första steg skulle kunna vara att aldrig göra mejlutskick där människor med utomeuropeisk språkkompetens ombeds att utföra specifika arbetsuppgifter utan ersättning.

LÄS MER: Socialstyrelsen: Vanligt att vi ber om synpunkter. 

Baharan Kazemi, socionom och doktorand i socialt arbete Göteborgs universitet

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News