Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Skola

Svensk skolpolitik präglas av kollektiv panik

I svallvågorna efter Pisa-undersökningen har svensk skolpolitik influerats av en kollektiv panik där man hysteriskt greppar efter snabba och enkla lösningar. Förstatligande av skolan förs nu fram som den stora lösningen. Men det finns inga belägg för att det skulle lösa problemen - det är en myt och ren skrämselpropaganda, skriver Ulrika Carlsson, Centerpartiets utbildningspolitiska talesperson.

Publicerad: 11 februari 2014, 13:08

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

SkolorganisationHuvudmannaskapKommunaliseringPisa

Det finns inget belägg för att ett förstatligande av skolan skulle lösa problemen, däremot vet vi att det skulle bli dyrt. Att Pisa-resultaten inte är tillfredsställande är lika självklart som uppenbart. Svensk skola måste helt enkelt bli bättre för att Sverige som kunskapsnation ska stå sig stark även i framtiden. Det går dock att göra inom befintliga ramar, alltså med en decentraliserad skola. Finland har lyckats med det och Sverige har alla förutsättningar att göra detsamma, så länge vi handlar rationellt och arbetar långsiktigt.

Genom att behålla makten närmare den befolkning som påverkas av besluten blir skolan i högre grad baserad på den lokala verklighet som råder på den aktuella orten, oavsett om det är Jokkmokk, Linköping eller Malmö. Kvaliteten ska vara likvärdig var skolan än finns men den kan inte se likadan ut.

Den nya skollagen och de nya läroplanerna infördes 2011. Effekten av dessa nya styrdokument kommer inom ett par års sikt ge utslag på Pisa-resultaten. Att redan nu drabbas av kollektiv prestationsångest och dra slutsatser av åtgärder man fortfarande inte gjort någon analys av är ologiskt, desperat och möjligen också helt felaktigt. Det vi närmast kommer att behöva jobba mer aktivt med är att styra resurser mot skolorna där behovet är störst och kompetensutveckling för lärare.

Centerpartiet blundar inte för uppgifterna om sjunkande resultat och inser att det finns det mycket att utveckla och förbättra kring metoder för att stärka elevernas förmågor när det gäller såväl att läsa, skriva och räkna som kreativitet och entreprenörskap. Men att hävda att skolan skulle bli bättre om staten tar över är en myt och ren skrämselpropaganda, då det inte finns en enda studie som visar att ökad statlig styrning skulle förbättra elevernas resultat.

Fortsatt kommunalt huvudmannaskap för skolan, eleven i fokus, satsningar på lärares kompetens och en skola som fortsätter att satsa på kunskap och kreativitet är det enda hållbara.

Ulrika Carlsson, utbildningspolitisk talesperson (C)

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News