Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Skola

Skolan utsatt för medial hetsjakt

Granskning, analyser och förändringar behövs, men den bild av den svenska skolan som oftast förmedlas i media stämmer inte alls överens med den bild som vi som arbetar i skolan ser varje dag.

Publicerad: 10 juni 2011, 08:32

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Lärare

Skolan har under en längre tid stått i fokus för en omfattande hetsjakt ifrån media. Det går inte en dag utan en ny artikel som beskriver hur illa ställt det verkar vara i skolan. Det är hög tid att nyansera debatten. Vi behöver medias hjälp med att också belysa allt det positiva som sker i skolan!

Jag är övertygad om att vi alla är överens om att den svenska skolan ska vara världens bästa skola. Vi är vana vid att under årtionden åtnjutit absoluta toppresultat i olika internationella jämförelser. Nu har vi börjat halka ner steg för steg i dessa jämförelser och plötsligt sprids känslan av att eleverna inte lär sig någonting. Så är naturligtvis inte fallet.

I Sverige finns tusentals ytterst kompetenta lärare och skolledare som varje dag går till jobbet och gör ett fantastiskt arbete med eleverna. Dag efter dag, år efter år. När de kommer hem efter jobbet och slår upp tidningen kan de med största sannolikhet få bekräftat att det återigen har misslyckats med jobbet. I vilken annan verksamhet eller bransch utsätts de verksamma för samma konstanta och i många fall orättfärdiga kritik?

I en värld där gränser mellan nationer allt mer suddas ut och konkurrensen hela tiden ökar blir det den svenska skolans uppdrag att utbilda medborgarna så pass väl att vi kan klara av denna konkurrens och bibehålla den välfärd vi byggt upp. Detta är förmodligen det allra viktigaste uppdraget som finns i landet.

I en artikel i Dagens Industri uttrycker Folkpartiets Carl B Hamilton liknande tankebanor och varnar för att dröja med satsningar i utbildningssystemet då detta skulle få allvarliga långsiktiga konsekvenser för Sverige. För att lyckas med detta viktiga uppdrag behöver skolan attrahera de allra skickligaste bland vår befolkning. Den bild som nu sprids i media försvårar detta avsevärt. Det finns inte tillräckligt många som vill studera i 4-5 år till lärare, tjäna hälften jämfört med yrken som kräver likvärdig utbildning och därtill dessutom dagligen löpa gatlopp i pressen. Maciej Zaremba ger i sitt reportage som publicerades i DN den 10 april några horribla exempel på vad som sker när efterfrågan på en utbildning blir så låg att vem som helst antas.

Eldsjälar finns, men i det stora hela får man den kvalitet man betalar för. Det är omöjligt att bygga en så pass stor organisation som den svenska skolan på dessa eldsjälar utan vi behöver verkligen på allvar få landets toppstudenter att se läraryrket som ett alternativ till att bli läkare, civilingenjör, jurist eller civilekonom. Vill vi ha världens bästa skola måste vi betala priset det kostar. En enorm investering men tillika oerhört nödvändig om vi i framtiden ska vara ett konkurrenskraftigt land med god välfärd.

Det räcker inte längre med ord och eleganta styrdokument eller det triviala tjafset om ifall det är staten eller kommunerna som ska stå för ansvaret, även om de flitiga debattörerna Robert Noord och Metta Fjelkner fortfarande verkar tro att detta är skolproblemets kärna. Ansvarsfrågan och lagar är självklart inte oviktiga men det är knappast det som lockar toppstudenterna till lärarutbildningarna och det är dessa som sedan har själva utförandet i sin hand.

Att bygga världens bästa skola kräver samarbete över blockgränser, mellan myndigheter, med media, universitet, fackförbund, föräldrar och inte minst de som idag arbetar inom skolan. Vi måste alla ställa oss frågan om vi är beredda att kavla upp ärmarna och besluta oss för att skapa de resurser som krävs. Ansvaret för framtiden bär vi alla tillsammans här och nu.

Jan Björklund har många goda intentioner med skolan men han har, med sin fräna kritik, också underminerat den grund som lärarna ute i klassrummen står på. Nu är det ytterst viktigt att han tar sitt ansvar som skolminister och verkligen leder byggandet av en modern, varaktig och funktionell skola som klarar av de utmaningar den står inför. En skola med bred folklig förankring. Jag ser fram emot att arbeta i den skolan.

Tobias Hammarberg, Rektor

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Lärare

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev