Skola
Satsningar på matematik lönar sig
I Sundbyberg pågår ett systematiskt arbete med att utveckla lärarnas och rektorernas pedagogiska kompetens genom en särskild satsning på matematik, som bland annat innefattar framgångsrik intensivundervisning för elever i behov av extra stöd. Regeringens nya mattelyft är välkommet och kan få fler kommuner att gå från ord till handling.
Publicerad: 9 september 2011, 12:29
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Redan efter satsningens första år kunde vi se goda resultat. Sex av sju elever uppnådde godkänt i matematik, trots att de alla riskerade IG, skriver Jonas Nygren och Marika Lindgren Åsbrink.
Foto: Colourbox
Utbildningsminister Jan Björklunds (FP) mattelyft om totalt 2,6 miljarder kronor till fortbildning av lärare och mer tid för matematik på schemat välkomnas i Sundbyberg. Här bedriver vi sedan ett och ett halvt år tillbaka, tillsammans med Nationellt Centrum för Matematikutbildning, en lyckad kraftsatsning på matematik.
Liksom Björklund och Skolverket är vi övertygade om att nyckeln till bättre matematikkunskaper ligger hos lärarna. Därför har vi, precis som Björklund nu föreslår, erbjudit alla matematiklärare i Sundbyberg fortbildning. Men vi tror inte att det räcker. Även rektorerna har fått kompetensutveckling. Den tredje bärande delen i vår matematiksatsning är naturligtvis eleverna. Elever som riskerar IG i matematik har erbjudits individuell intensivundervisning. En förutsättning har varit att eleven varit beredd att satsa och avsätta tid för fyra extra lektioner varje vecka i tio veckor. Även föräldrarna har förbundit sig att visa extra intresse.
Redan efter satsningens första år kunde vi se goda resultat. Sex av sju elever uppnådde godkänt i matematik, trots att de alla riskerade IG.
Varje elev måste mötas på sina egna villkor. Därför måste vi inse att dagens timplaner inte passar alla. Genom att erbjuda extra undervisning tror vi att fler kan nå målen. Sundbybergs matematiksatsning är ett exempel på detta. Nästa år kommer vi att ta ytterligare steg för att kunna erbjuda fler undervisningstimmar till de som behöver, genom att ordna en kvällsskola. Dessutom vill vi att matematiksatsningen ska stå modell för liknande insatser i svenska.
Från politiskt håll finns en stark vilja i Sundbyberg att förändra och tänka nytt. Vi är oroade över att svenska elever presterar allt sämre i matematik i internationella undersökningar. Utan ett tillräckligt matematiskt och naturvetenskapligt kunnande kommer Sverige aldrig att kunna stå sig i den internationella konkurrensen. Sundbybergsmodellen för matematikundervisning är ett gott exempel på att satsningar lönar sig. Vi har gått från ord till handling.
Jonas Nygren, Kommunalråd (S), Sundbyberg
Marika Lindgren Åsbrink, Ordförande (S) grundskole- och gymnasienämnden Sundbyberg
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.