Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Skola

Så blir svensk skola topp-tio i nästa Pisamätning

Efter Pisa: Det behövs inga nya skolreformer. Lär istället av de många bra skolor som redan finns. Vi har med våra 43 000 elever en unik insyn i svenska skolan. Nu involverar vi över hundra förstelärare i ett konkret förbättringsarbete med målet är att Sverige ska ligga på topp tio i nästa Pisa-mätning. Det skriver sju företrädare för privata skolföretag.

Publicerad: 6 mars 2014, 04:18

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

FriskolorSkolorganisationHuvudmannaskapPisa

Man kan förstås diskutera om förra årets Pisa-resultat ger en rättvisande bild av svensk skola. En sak är dock klar: svenska 15-åringars kunskaper i matematik och svenska är alldeles för dåliga. Något måste göras. Frågan är vad. Och därför avlöser reformförslagen varandra.

Politikernas jobb är att utforma system, så när utvecklingen går åt fel håll letar man efter systemfel som man kan rätta till med ett riksdagsbeslut. För inte så länge sedan pekade till exempel regeringens utredare Leif Lewin på kommunaliseringen som en viktig orsak till skolans problem.

Vi tror att det är dags att närma sig problemet från ett annat håll. Inte i de dåliga resultaten utan i de bra resultaten. Inte med systemen, utan med lärarna. De flesta skolor i Sverige är trots allt bra skolor – och vissa skolor är riktigt, riktigt bra.

Ett sådant exempel är Vittra Östertälje. 2009 nådde bara 71 % av eleverna målen i alla ämnen i årskurs nio. 2013 var samma siffra 96 %. Vad är det då de gjort?

Rätt enkla saker. Men effektiva. Skolans lärare och alla andra medarbetare arbetar systematiskt med uppföljning av varje enskild elevs resultat. De elever som inte har godkänt i alla ämnen får hjälp av skolans elevhälsoteam som tidigare gjordes avstämningar en gång i halvåret, idag görs avstämningar var sjätte vecka. Låter det för enkelt? Det är det inte. Det fungerar, det förbättrar och det går att genomföra utan en enda ny reform.

AcadeMedia är Sveriges näst största utbildningsanordnare, efter Stockholms stad. Vi driver nästan 180 grund- och gymnasieskolor i hela landet, med sammanlagt 43 000 elever. Eftersom vi är så många har vi en närmast unik insyn i den svenska skolan, från Luleå i norr till Malmö i söder.  Dessutom har vi resurserna som krävs för att utveckla skolan i rätt riktning.

Det finns en hel del forskning, mycket beprövad erfarenhet att luta sig mot. Vi kommer nu att fokusera på dem som verkligen vet vad som fungerar i klassrummen: lärarna. Inledningsvis kommer vi att intervjua AcadeMedias över hundra förstalärare.

Vi måste konkretisera. Vad är det mest effektiva vi kan göra för att höja kvaliteten? Hur motverkar vi en utveckling där killarna inte lyckas lika bra som tjejerna i skolan? Hur kan vi bättre anpassa undervisningen till elevernas skilda förutsättningar och behov? Hur kan vi bli bättre på att undervisa så att alla lär sig? Vad krävs för att skapa klassrum med studiero och fokuserat samarbete?

Vi är övertygade om att kunskapen finns. Men att vi, och resten av skolsverige, varit för dåliga på att gå från fina ord till konkret handling. Det är där vi vill göra skillnad nu. Rejäl skillnad.

AcadeMedias skolor utgör emellertid endast en liten minoritet av Sveriges alla skolor. Tanken är därför att göra underlaget tillgängligt för alla som vill den svenska skolan väl – från elever och lärare till föräldrar, beslutsfattare och politiker.

Mångfalden i det svenska skolsystemet är en styrka. Förutsatt att vi förmår lära oss av varandras framgångar och undvika de misstag andra gjort.  Vi måste sluta betrakta utbildningsväsendet som ett slagfält för politiker och börja se det som plats för lärande. Lärande elever men också lärande skolor.

LÄS MER Ta del av den senaste skoldebatten här

Anna-Karin Crutze, utbildningsdirektör Pysslingen skolor

Cecilia Eriksson, förstelärare, speciallärare, fil mag, Alfaskolan i Solna

Daniel Eskilson, vvd, Vittra

Daniel Plastrougi, förstelärare, Mikael Elias Gymnasium, Sollentuna

Malin Tväråna, lärare och forskarstuderande i Learning studies, IT-Gymnasiet, Uppsala

Marcus Strömberg, vd Academedia

Mattias Griph, förstelärare, Vittra Lambohov, Linköping

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News