Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Skola

Regeringens förslag om lärarutbildning missar målet

Regeringen måste fokusera på läraryrkets status och på att stärka kvalitén i lärarutbildningen. Svensk skoldebatt får inte drunkna i tandlösa symbolförslag, som det nu aktuella från regeringen om vilka godkänd-gränser som krävs i högskoleprovskvoten för lärarutbildningen, eller tidigare betyg, eller för den delen kostymbytet till en förstatligad skola, skriver Lärarförbundet Students Tomas Selin.

Publicerad: 19 februari 2014, 09:57

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Lärare

I morgon torsdag kommer regeringen besluta om en godkändgräns för högskoleprovet om 0,5. Detta efter tidigare rapporter om att studenter kommit in på lärarutbildningen genom högskoleprovskvoten och ett resultat på 0,1. Detta är så klart beklämmande, men lärarutbildningens utmaning är inte de behöriga studenter som får en utbildningsplats - problemet är det alltför låga söktrycket.

Den svenska utbildningsdebatten har sedan december varit drabbad av en Pisa-chock, där skräplådorna tömts på redan använda förslag och nya påhitt. Istället för tandlösa symbolförslag borde regeringen hålla fast fokus vid läraryrkets status och stärkt kvalité i lärarutbildningen. Lärarförbundet Student menar att högre löner krävs för att locka fler till läraryrket. Sveriges kommuner och de fristående huvudmännen måste under 2014 leverera vad gäller höjda lärarlöner för att vara en attraktiv arbetsgivare. Men också staten har ett stort ansvar. Karriärtjänsterna kan bidra till en ökad lönespridning – men de lärare som får dessa tjänster måste också få förutsättningar att bidra till en förändring i skolan. Vi måste se att dörrarna öppnas för lärare att utvecklas och göra karriär. Det är en nyckel till att få fler att välja lärarutbildningen.

Under 2013 kom rapporter om en alltför hög arbetsbelastning för lärarna, och många lärare vittnar om bristfälliga möjligheter att få stöd av speciallärare och pedagoger. Vem vill bli lärare när det inte ges förutsättningar att göra ett gott jobb? Vem vill bli lärare när förutsättningarna för att göra ett gott jobb inte finns? Regeringen och huvudmännen måste fokusera på att skapa förutsättningar för lärarna att vara lärare!

Lärarförbundet Student kräver under 2014 att viktiga steg tas för att kopplingen mellan teori och praktik i lärarutbildningen stärks. Verksamhetsnära forskning måste vara ett viktigare fokus än i dag, inom såväl akademin som lärarutbildningen. Regeringen har tagit ett första initiativ till ett skolforskningsinstitut, men det krävs mer för att det inte blir ett luftslott. Öka anslagen och låt uppdraget vara att initiera viktig forskning för stärkt kvalité i skolan. Det skulle ge oss en bättre lärarutbildning som tryggt kan vila på vetenskaplig grund, samt öka behovet av forskande lärare.

Regeringen har lagt ett förslag om övningsskolor för lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning. Låt de goda idéer som kommer fram i försöksverksamheten kring dessa också sätta en nationell likvärdighetsnorm för stärkt kvalité för lärarstudenters VFU genom nationella riktlinjer. Svensk skoldebatt får inte drunkna i oskarpa förslag såsom godkändgränser, än tidigare betyg eller för den delen kostymbytet till en förstatligad skola. Vi behöver en debatt som fokuserar på innehållet – bättre förutsättningar för lärarna och en stärkt lärarutbildning.

Tomas Selin, ordförande Lärarförbundet student

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Lärare

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev