Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Skola

Politikerna måste visa lärarna respekt

Ett av skolans största problem är debatten om den. Varför lyssnar inte politikerna till vad lärarna har att säga? Har vi så låg status att vi inte är värda det? skriver flera lärare.

Publicerad: 26 maj 2014, 10:06

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LärareLärarlöner

Gårdagens lärare var respekterade auktoriteter som eleverna såg upp till, dagens lärare passar upp på sina elever. Gårdagens lärare var hårda men rättvisa, dagens lärare höjer betygen för att vara föräldrar och elever till lags.

Gårdagens lärare hade toppbetyg, dagens lärare kom in på lärarutbildningen genom att gissa på högskoleprovet. Deras utbildning är för övrigt undermålig och borde göras om i grunden.

Alltså: lågavlönade, misstänkliggjorda, hunsade, inkompetenta. Det är sannerligen en dyster bild av läraryrket man får om man följer skoldebatten i Sverige.

Bristande respekt för lärarna är förstås ett verkligt problem. Problemet med påståenden som läraryrket har låg status är att de blir sannare ju oftare de upprepas. Visst är det vanligt att elever försöker tjata till sig högre betyg. Men att debattörer sprider (den felaktiga) föreställningen att betygsinflation är allmänt förekommande ger inte direkt råg i ryggen till lärarna när de ska avfärda elevernas försök att få ett betyg som de inte förtjänar. Att alldeles för få vill bli lärare är sant och vi står inför en allvarlig lärarbrist. Men blir det bättre av att läraren beskrivs som en betjänt åt sina elever?

Så ja, skolan har problem. Och ett av de problemen är skoldebatten.

Lärardialogen heter ett initiativ inom AcadeMedia som syftar till att - i dialog med lärarna - identifiera metoder, modeller och knep som funkar i klassrummen. Vi har frågat drygt hundra förstelärare hur de påverkas av skoldebatten i sitt arbete. Nästan hälften säger att de påverkas – och av dessa tycker mer än hälften att debatten påverkar dem på ett negativt sätt.

Kanske är det för mycket begärt att politiker och skoldebattörer ska ta hänsyn till vilken effekt deras samlade inlägg har på till exempel läraryrkets status. Anmärkningsvärd är däremot avsaknaden av lärare i debatten. Trots att vi verkar i skolan varje dag verkar påfallande få intresserade av hur lärarna ser på de utmaningar som skolan står inför. Här finns alltså ett glapp mellan lärarnas verklighet och hur den verkligheten beskrivs. Ett glapp som riskerar att leda skolpolitiken i fel riktning.

Ett exempel är regeringens planer på att införa betyg från årskurs fyra. Sju av tio förstelärare tycker att debatten fokuserat för mycket på betyg. Bara en liten minoritet vill ha betyg i årskurs fyra eller tidigare. Åtta av tio tycker att det räcker med betyg från årskurs sex eller senare. Bara en mycket liten minoritet håller med om att betyg är avgörande för elevernas studiemotivation eller kunskapsutveckling.

Lyssnar man på exempelvis Lärarförbundet kan man enkelt konstatera att dessa åsikter inte är typiska för just förstelärare inom AcadeMedia utan vanliga inom hela lärarkåren.

Vår avsikt är inte så mycket att kritisera det specifika förslaget. Vår poäng är att det är märkligt att politikerna inte omvärderar sina skolpolitiska förslag när de nås av massiv kritik från lärarna.

Vad beror det på? Är lärarnas status så låg att man inte bryr sig om vad de tycker – ens när det gäller frågor som vi rimligen har helt unika insikter om? I så fall säger det mer om våra politiker och skolpolitiska debattörer än om oss lärare.

Många politiker och skoldebattörer vill att elever och föräldrar ska visa lärarrollen större respekt. Kanske borde de börja med att rannsaka sig själva.

Malin Cornwall, grundskolelärare, Fenestra Brottkärr, Göteborg

David Almer, gymnasielärare, LBS Lund

Josefin Landén, gymnasielärare, LBS Lund

Helena Nylén, gymnasielärare, NTI Gymnasiet Stockholm

Simon Ekdahl, gymnasielärare, IT-gymnasiet Örebro

Monika Karlsson, grundskolelärare, Vittra Forsgläntan, Kungsbacka

Stefan Backe, grundskolelärare, Vittra Jakobsberg

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

LärareLärarlöner

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev