Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Skola

”Missförståndskultur för inte debatten framåt”

Självklart är det viktigt att ha behöriga och legitimerade lärare i verksamheten, skriver Peyman Vahedi och Majed Safaee i en slutreplik till Isak Skogstad.

Publicerad: 5 augusti 2015, 13:44

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LärarutbildningLärareLärarlönerGlesbygdLärarbrist

SLUTREPLIK. I vår artikel Feltänkt göra det svårare att bli lärare (DS 3/8) försökte vi genom fraser som ”bredda diskussionen” och bekräftelse om att ”problemformuleringen är korrekt” visa på välvilja i tolkningen av Isak Skogstads, Lärarnas Riksförbund studerandeförening, analyser.

Tyvärr gör Skogstad i debattartikeln Överskott på historielärare hjälper inte glesbygden (DS 4/8) den mest osannolika tolkningen i sin replik och följer det mönster som återfinns i sociala medier.

Vi tar bestämt avstånd från enkla retoriska poäng som kan vinnas på att ifrågasätta motpartens kompetens eller förmågor, och söker i stället bekräftelse och samförstånd. Skoldebatten i dag är tillräckligt polariserad.

Med detta fastslaget gör vi ett nytt försök att sammanfatta vår ståndpunkt:

1. Det är viktigt att ha behöriga och numera legitimerade lärare i verksamheten.

2. Lärarna behöver förutom behörighet, också vara lämpliga för yrket.

3. Genom att färre kan bli lärare, kommer vi att ha tillgång till färre att rekrytera bland.

4. Problemet är nationellt men större i gles-/landsbygd än i storstäder.

Att behöva belägga varför lämplighet är viktigt för lärare med stöd i forskning är som att begära väderprognos för att veta om det regnar ute. En titt ut i verkligheten avslöjar det mesta just i detta fall.

Flera av argumenten, till exempel kring skolans framtida utmaningar, samarbetet med lokala näringslivet, samt lärare som ”väljer” sina elever bemöttes inte alls i repliken. Och det är inte konstigt. Det här är komplicerade frågor som inte har givna svar.

Att jämföra läraryrket med rekrytering av, i många fall temporär, arbetskraft som med kort varsel får infinna sig i främmande miljöer skiljer sig väsentligt från läraryrket och det krav på lånsiktighet som finns inom skolverksamheten. Vi utgår från att Skogstad vill exemplifiera även om det inte riktigt är jämförbart.

Vi har ett genuint önskemål om att debattklimatet förändras och att vi respekterar varandras profession.

Detta innebär att oliktänkande ska tillåtas och att redan fastslagna principer inte ska få härja fritt varken här eller i sociala medier.

Peyman Vahedi, rektor Ådalsskolan, Kramfors kommun

Majed Safaee, Sollefteåbo, kommunaltjänsteman och f d vice förbundsordförande LUF

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev