Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Skola

Mindre klasser får skolan på fötter

Sydsvenska industri- och handelskammaren vill skapa en konflikt mellan små klasser och höjda lärarlöner vilket vittnar om en låg ambitionsnivå för skolan. Mindre klasstorlekar är en avgörande reform för att få den svenska skolan på fötter och alldeles för viktig för att viftas bort, replikerar SSU:s Gabriel Wikström.

Publicerad: 30 januari 2014, 09:38

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LärareSkolorganisation

REPLIK. Sydsvenska industri- och handelskammaren argumenterar i ett debattinlägg i Dagens Samhälle 28 januari för att lärarlönerna bör öka kraftigt för att höja kvaliteten i skolundervisningen. Som socialdemokrat välkomnar jag en sådan debatt. Om vi ska kunna locka människor till läraryrket måste yrket bli mer attraktivt och då är lönens storlek naturligtvis en viktig del.

Vad som gör mig bekymrad är industri- och handelskammarens försök att påvisa en motsättning mellan kvalitet och kvantitet, alltså mellan små klasser och höjda lärarlöner. Framförallt vänder man sig mot Socialdemokraternas förslag om mindre klasser i de lägre årskurserna. Detta är ett alldeles för snävt synsätt som direkt motverkar ambitionen om att göra läraryrket mera attraktivt.

Ska vi kunna vända den negativa utvecklingen i skolan måste naturligtvis akuta insatser göras på högstadiet och gymnasiet. Minst lika viktigt är dock att vi förmår oss att vidta åtgärder som också får effekt på längre sikt. Till dessa hör Socialdemokraternas förslag om mindre klasser. Att minska klasstorlekarna generellt ger inte särskilt stor effekt för äldre barn. Då är andra typer av åtgärder betydligt bättre. För små barn visar däremot såväl internationella som svenska studier på ett tydligt samband mellan klasstorlek och elevers lärande. Lärarna kan ägna varje barn mer tid och barn som är i behov av extra stöd upptäcks tidigt.

Jag tror att de flesta kan föreställa sig vilka enorma kvalitetsvinster det kan bli för svensk skola om alla elever som lämnar grundskolans årskurs tre faktiskt kan räkna, läsa och skriva. Detta skulle underlätta undervisningen i de högre årskurserna och bidra till en ökad attraktionskraft för läraryrket som sådant. Problemen i den svenska skolan är stora och mångfacetterade. Mindre klasstorlekar är en avgörande reform för att få svensk skola på fötter och alldeles för viktig för att viftas bort som enbart en kvantitativ satsning.

Sydsvenska industri- och handelskammaren vill sätta en konflikt mellan små klasser och höjda lärarlöner. Det är olyckligt då ett sådant utspel vittnar om en låg ambitionsnivå för skolan. Socialdemokraterna prioriterar vårt utbildningssystem högre och vill se satsningar i alla led. Det är så vi bygger framtidens skola.

Gabriel Wikström, ordförande SSU

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

LärareSkolorganisation

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev