Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Skola

Media får aldrig styras av rektorer

Har de 104 rektorerna förstått vad de skrivit i sin debattartikel? undrar TV4:s programdirektör Viveka Hansson och Erik Fichtelius, vd på UR, i en gemensam replik.

Publicerad: 23 juni 2014, 14:51

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LärareKvalitetSkolorganisationPisa

REPLIK. Vi sympatiserar med den ambition Stockholms rektorer har när det gäller att nyansera debatten. Det är bra om fler rektorer och lärare blir bättre på att tala om de förbättringar och resultat som faktiskt nås.

Men den här debattartikeln landar i slutsaten att medierna ska sluta granska skolorna, och sluta ”smutskasta” rektorernas arbete. Framförallt ska Sveriges Radio, Utbildningsradion och TV4 stå i skamvrån för att de belyst negativa aspekter.

Skolornas tyngsta företrädare beklagar sig över att ”vem som helst får uttala sig om vad som är skolans problem och om vad som behövs för att lösa dem”. Samtidigt ger de sig själva rätten att uttala sig för ”de allra flesta föräldrar” och påstår att de är ”nöjda med den skola deras egna barn går på”.

Har samtliga 104 rektorer verkligen läst det här inlägget på förhand och förstått vad de sätter sitt namn på?

Att vem som helst får uttala sig är en bra grund för yttrandefrihet. Granskande journalistik, hur besvärande den än kan vara för den som blir granskad, är en förutsättning för en fungerande demokrati. Det bör skolans rektorer förstå vidden av, och lära ut till sina elever. Inte låna sina namn till slängiga upprop.

Mediernas roll kan aldrig vara att styra journalistiken efter vad som till exempel underlättar rektorers jobb. Konsekvensneutralitet är en grundläggande journalistisk princip. Att beskylla medierna för att bara rapportera ”om det som är dåligt”, är något näringslivets makthavare med dåliga pr-rådgivare brukar ägna sig åt. Skolans rektorer bör avhålla sig från sådant.

Det är dessutom inte sant att medierna enbart ägnar sig åt att berätta om det som fungerar dåligt i landets skolor. Man ser och hör det man vill. Många medier strävar efter att lyfta fram också konstruktiva berättelser om bra lösningar, inte minst på utbildningsområdet.

DN, SR och TV4 har t ex gjort det i sina uppmärksammade skolgranskningar. Utbildningsradion har ett bra radioprogram varje vecka som heter Lärarrummet. Där porträtteras varje gång en lärare som är ett pedagogiskt föredöme. Det skulle kanske kunna inspirera en och annan stockholmsrektor.

Erik Fichtelius, vd UR

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle TV4

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev