Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Skola

Läraren viktigare än lagen när skolan ska lyftas

I dag onsdag börjar Växjökonferensen där framtidens skola diskuteras. Vår förhoppning är att diskussionen kommer att utgå från lärares möjlighet att göra ett bra jobb – inte förstatligande, läxrut eller kepsförbud.

Publicerad: 30 januari 2013, 10:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LärareSkolorganisation

Mycket kan sägas om Jan Björklunds tid som utbildningsminister, men reformtempot går knappast att klaga på. Under snart sju års tid har utbildningsdepartementet spottat ur sig lagförslag av olika slag. En del har varit motiverade men gemensamt för de flesta är att de har handlat om skolans yttre struktur och organisation, faktorer som bara har marginell eller i vissa fall ingen påverkan alls på resultaten i skolan.

Reformerna har inte sällan genomförts i strid med gällande forskning inom områden, som länge visat att det inte är lagtexter som gör den stora skillnaden för resultaten i skolan, utan det är lärares möjlighet att göra ett bra jobb som gör verklig skillnad.

Den svenska skolan är minst sagt haltande. Kunskaperna sjunker, likvärdigheten minskar och lärarutbildningen lyckas inte attrahera tillräckligt många och tillräckligt motiverade studenter. Det är sällan det rapporteras om goda nyheter kring skolan nuförtiden. Forskningen visar att det går att vända ett lands skolresultat på fem år. Men då gäller det att satsa och framför allt satsa rätt. När nu Björklund påbörjar sitt sjunde år som utbildningsminister, samtidigt som resultaten fortsätter att sjunka, är en högst relevant fråga som vi måste ställa oss om de satsningar som har gjorts verkligen har varit rätt?

Skolan kan aldrig bli bättre än sina lärare. Under väldigt lång tid har dock läraryrket varit eftersatt i Sverige. Ekonomiska kriser har gjort att den kommunala sparapparaten ofta har fått löpa fritt på skolans område. Och var den än den apparaten har ryckt fram har lärartätheten sjunkit och möjligheten till fortbildning minskat. Samtidigt har mer och mer ansvar förskjutits till den enskilda läraren. Läraryrket har i dag blivit ett ensamyrke, där möjligheten till kollegialt utbyte är begränsat. Det är en kultur som måste förändras.

För att ändra den kulturen vill vi först och främst se en nationell lärarstrategi som tar ett samlat grepp kring lärares möjlighet att göra ett bra jobb, där alltifrån löneläget, arbetsmiljösatsningar, karriärmöjligheter och fortbildning ingår. Med det sagt vill vi inte se ett förstatligande av skolan, men det krävs ett större nationellt ansvarstagande för den framtida kompetensförsörjningen. Läraryrket har alltid varit en av vårt samhälles viktigaste nyckelfunktioner. Det är hög tid att det även ger avtryck i vilken status yrket har. Men då behövs nationell strategi för hur trenden ska kunna vändas.

För det andra vill vi att ett nationellt centrum för pedagogisk utveckling inrättas. I dag är kompetensspridningen mellan lärare, skolor och huvudmän nästintill obefintlig. Om vi ska kunna vända de sjunkande skolresultaten måste vi bygga ett utbildningssystem som är i ständig utveckling, som självständigt förnyar sig för att möta nya utmaningar. Ett nationellt centrum för pedagogisk utveckling skulle vara ett viktigt inslag i att sprida metoder och nya rön för att skolan i sig självt ska kunna bli en lärande organisation.

I dag onsdag börjar Växjökonferensen där framtidens skola ska diskuteras. Vår förhoppning är att diskussionen kommer att utgå från lärares möjlighet att göra ett bra jobb – inte förstatligande, läxrut eller kepsförbud. SSU presenterar nu två konkreta förslag på hur politiken i framtiden skulle kunna understödja en dynamisk utveckling av skolans inre liv. Sverige behöver en utbildningspolitik som springer ur de lärprocesser som äger rum i klassrummen. Då krävs det reformer som syftar till att förändra kulturen i skolan. På det området har den borgerliga regeringen och utbildningsminister Jan Björklund misslyckats kapitalt.

Gabriel Wikström, ordförande SSU

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

LärareSkolorganisation

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev