Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Skola

IT i skolan handlar för mycket om teknik och för litet om innehåll

Debatten om hur vi förbättrar kvaliteten på IT i skolan är nödvändig men fokuserar i stor utsträckning på investeringskostnader snarare än ett hur vi förmedlar kunskap till våra yngsta.

Publicerad: 6 december 2012, 06:11

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ItElevdatorer

Sverige är på många sätt ett föregångsland inom informationsteknologi, men IT-resurserna i skolan utvecklas inte i samma takt som i samhället i övrigt, slår Skolinspektionen fast i en pågående kvalitetsgranskning. Parallellt med detta har eleverna i Sveriges skolor också halkat efter i internationella jämförelser. Den senaste PISA-jämförelsen (Program for International Student Assessment) som mäter 15-åringars kunskaper placerade Sverige på undre halvan bland OECD-länderna, en kraftig försämring jämfört med år 2000.

I en global ekonomi och på en multinationell marknad måste vi ta dessa varningssignaler på största allvar. Den pågående debatten om hur man förbättrar kvaliteten på IT i skolan är därför nödvändig men fokuserar i dag i stor utsträckning på investeringskostnader snarare än effektiv implementering av ett helt nytt sätt att förmedla kunskap till våra yngsta.

Mer pengar är inte en garanti för framgång. Ett talande exempel är den omskrivna satsningen i Storbritannien där ett stort antal låg- och mellanstadieskolor genom statligt stöd försågs med interaktiva skrivtavlor. Tre år efter denna investering på över 100 miljoner svenska kronor visade oberoende utvärderingar att resultatet var marginellt och användandet lågt efter en kort period av entusiasm. Orsak? Sned balans mellan investering i hårdvara och utbildning kring hur denna faktiskt kan användas i det pedagogiska arbetet.

Detta är förstås inte ett argument mot att investera – det är ett argument mot att investera på ett ogenomtänkt sätt. För att nå resultat och utnyttja kraften i de nya verktyg som finns därute, bör man ta hänsyn till lärarkårens IT-kompetens, utifrån denna välja lösningar med rätt komplexitetsgrad, och samtidigt stötta med utbildning som hjälper lärare att faktiskt förflytta sin pedagogik in i en ny miljö. En miljö med oanade möjligheter, men som de måste få hjälp med att utforska.

Lärarkåren står inför ett större generationsskifte under de närmaste åren. Den nya generationen lärare är uppvuxna med dator, internet och mobiltelefon som en självklar del av vardagen och många kommer rustade med idéer redan första dagen i skolan. De kommer att troligtvis att kunna anamma teknologin lättare. Men vi får inte glömma dagens lärarkår som utbildats i en analog anda och som därmed behöver enkla, effektiva verktyg och vägledning i hur dessa kan användas för optimal utväxling i undervisningen.

Att barn med särskilda behov har mycket att vinna på nya digitala läroverktyg är redan belagt, men med engagerade och idérika lärare utrustade med fler effektiva verktyg i sin pedagogiska låda har vi kanske den största möjligheten för att öka alla elevers inlärningsförmåga och göra skolan till en både mer stimulerande miljö och en bättre förberedelse för arbetslivet. Bara man kommer ihåg att IT är ett verktyg, inte ett självändamål.

Vadim Couthon, Sverigechef Epson

Sofia Björnefors, pr & marknadsansvarig Epson Sverige

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

ItElevdatorer

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev