Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Skola

Eleverna måste förstå sin egen kunskapsutveckling

Den pedagogik som återfinns i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11) speglar det samhälle dagens elever kommer ut i, skriver läraren Maria Norberg i en replik till Isak Skogstad.

Publicerad: 20 mars 2018, 10:22

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Pedagogik

REPLIK. Jag kan delvis hålla med Isak Skogstad: att locka till sig välutbildad personal till skolan kan te sig som en utopi. Men jag vill samtidigt framhålla att den pedagogik som återfinns i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11) speglar det samhälle dagens elever kommer ut i. Idag vet vi inte hur det samhället ser ut, mer än att vi människor genom de århundranden vi har levt här på jorden, hela tiden har deltagit i evolutionen och även bidragit till vissa delar av den. Tänk tekniken här!

Arbetsro och trygghet är måsten i skolan både för personal och elever, annars blir det ingen ”hägrande framtid”. Kontinuiteten för eleverna är fundamental när skolan bygger på relationellt förhållningssätt i lärandet. Utan goda relationer står vi människor oss slätt!

Dessutom vet vi att för att inlärning ska ske, behövs tillit och didaktik hos pedagogerna som gör att alla elever tar till sig kunskapen på sin nivå utifrån sina förutsättningar. Att analysera och diskutera, vilket är kunskapskrav i Lgr11, utan faktakunskaper är inte lätt, det pekar du på Isak. Men jag hoppas innerligt att du inte har missförstått Lgr11:s intentioner, för då blir min tes att det är för få som är läskunniga idag sann!

Dessutom är det formativa bedömningssättet det som ska bedrivas i skolans värld idag, vilket inte är så lätt som många tror. Eleverna måste förstå och komma till insikt för att kunna se sin egen utveckling, i skolan och som individer. Vi har prövat med lärandematriser för eleverna på låg- och mellanstadiet, för att lärarna ska hinna med den formativa dokumentationen i skolan. Ni har väl också dokumentationsprogram, till exempel Schoolsoft och Unikum, på din skola Isak?

Enligt min snart 44 åriga lärarerfarenhet är det svåraste att få eleverna till självinsikt i sin egen kunskapsutveckling, då de gärna tar till sig poängresultat och jämför sig med klasskamraterna när det är prov. Föräldrar måste också bli bättre på att förstå dagens skola och vad deras barns lärande går ut på. Vårt informationssamhälle borde vara ett kunskapssamhälle och det är det med medvetna medborgare!

Maria Norberg, fil kand i pedagogik, svenska som andraspråk och historia, lärare sedan 1975

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Pedagogik

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev