Skola
”Dags att agera Olle Burell”
Roma kulturklass lever inte upp till de krav vi måste ställa på en skola. Frågan är hur det kunnat fortgå så länge, skriver oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M) och uppmanar skolborgarrådet Olle Burell (S) att omedelbart agera.
Publicerad: 30 augusti 2016, 14:50
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M) är upprörd över de brister i undervisningen som uppdagats i Roma Kulturklass i Stockholm. \
Skolinspektionens rapport om Roma kulturklass på Hammarbyskolan i Stockholm är ingen rolig läsning. Inspektionen pekar på allvarliga brister och Stockholms stad får fem månader på sig att vidta de åtgärder som behövs. Men bristerna är så allvarliga och så djupgående att frågan är hur undervisningen har kunnat accepteras och fortgå utan att någon slagit larm tidigare.
Exemplen är många. Rektorn kan inte garantera att alla elever får den undervisningstid de ska ha, och som ytterst är reglerad i skollagen, i respektive ämne. Inte heller är rektorn säker på att undervisningen alltid utgår från kursplanen.
Det framgår inte av schemat hur mycket lektionstid eleverna får i fysik, biologi, kemi, religionskunskap, samhällskunskap, historia eller geografi, eftersom det enda som anges på schemat är lektionstid i NO respektive SO.
En lektion i ett ämne kan utan vidare bytas ut mot en lektion i ett helt annat ämne. Lektionerna börjar ofta för sent. Lärarna säger att eleverna kompenseras för uteblivna lektioner, men kan inte ange hur.
När Skolinspektionen besökte skolan arbetade alla elever i årskurserna 4 till 9 med samma matematikuppgift. Rektor säger att alla elever – årskurserna 1 till 9 – i bland undervisas på samma nivå.
14 av 15 elever i årskurs 6 till 9 har haft underkänt, det vill säga F, i alla ämnen i flera terminer. Men skolan har inte satt in något särskilt stöd för att hjälpa dessa elever. Ingen av eleverna i Roma kulturklass har utretts för behov av särskilt stöd.
Betyg sätts inte i enlighet med skollagen och andra författningar. Lärarna saknar kunskap för att sätta betyg. Skolket är ett jätteproblem. Eleverna skolkar ”i hög omfattning och under långa sammanhängande perioder” skriver Skolinspektionen. De kommer och går från lektionerna precis som de vill, ofta utan att lärarna kommenterar det. Skolinspektionen konstaterar att ”enligt rektorn utgör elevernas höga frånvaro ett hinder för elevernas måluppfyllelse, men varken rektorn eller huvudmannen har vidtagit några åtgärder för att komma till rätta med frånvaron.” De vet alltså att eleverna skolkar och att det syns i resultaten, men gör ingenting åt det.
Listan kan göras ännu längre. På praktiskt taget varje granskat område uppvisar skolan allvarliga brister.
Det här är fullkomligt oacceptabelt. De barn som nu går i Roma kulturklasser får inte den undervisning de har rätt till, och både skolledning och lärare tycks inse det, men inget har gjorts.
Roma kulturklass lever inte upp till de krav vi måste ställa på en skola och det är huvudmannens ansvar, det vill säga Socialdemokraternas och skolborgarrådet Olle Burell ansvar att se till att den gör det. Det är dags att agera!
Cecilia Brinck, oppositionsborgarråd (M), gruppledare, utbildningsnämnden Stockholms stad
Roma kulturklass
En tvåspråkig F-9 klass i Hammarbyskolan för elever 6-16 år, som funnits sedan börja av 1990-talet.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.