Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Skola

Brist på förskollärare ett orosmoln, Fridolin

Bristen på behöriga förskollärare är ett orosmoln för kommunerna. I Stockholmsregionen är behovet av fler utbildningsplatser stort. Vilka åtgärder tänker regeringen genomföra för att fler ska kunna bli förskollärare? undrar Tobias Nässén (M), utbildningsnämndens ordförande i Nacka, i ett öppet brev till Gustav Fridolin.

Publicerad: 2 oktober 2015, 07:34

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

I Stockholmsregionen behövs ett tydligt tillskott av utbildningsplatser på förskollärarutbildningarna.


Ämnen i artikeln:

FörskolaStockholmLärarutbildning

Bäste utbildningsminister Gustaf Fridolin,

Som förtroendevald på kommunal nivå uppskattar jag möjligheten att tillsammans med kollegor från andra kommuner träffa dig som minister på utbildningsområdet genom de regionala träffar som genomförs bland annat i dag fredag.

Samtidigt ställer dessa träffar krav på att synpunkter följs upp och att konkreta förslag läggs fram som kan förbättra kvaliteten inom utbildningen ytterligare.

När Skolverket nu publicerat statistik över bland annat meritvärden för elever som gått ut årskurs nio vårterminen 2015 visar det sig att sex av tio kommuner med högst meritmedelvärden finns i Stockholms län.

Nacka toppar listan följt av Danderyd, Lidingö, Vellinge och Täby. Utvidgar man denna lista till de 20 kommuner med högst meritvärden är det 8 kommuner som ligger i Stockholms län.

Dessa fakta visar på en styrka inom utbildningssektorn i Stockholmsregionen, men samtidigt finns också en del orosmoln som inte kommuner rår över själva. Ett av dessa orosmoln är behovet av fler behöriga förskollärare.

Stockholmsregionen är en region i stark befolkningstillväxt och bara för att kunna behålla nuvarande andel behöriga förskollärare behövs ett tydligt tillskott av utbildningsplatser i regionen.

Här finns som sagt en stor oro för uteblivna besked från regeringen. Och det är inte enbart en kritik som kommer från allianspartierna, utan även till exempel Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) har varit tydlig i sin kritik.

Till Dagens Nyheter i april 2015 sa hon bland annat att ”Jag är djupt oroad. Stockholm står för större delen av Sveriges tillväxt, att regeringen då drar ned på utbildningsplatserna på Stockholms universitet är högst förvånande och allvarligt.”

Jag tog upp frågan på den regionala träff som utbildningsdepartementet ordnade i juni 2015, men jag har hittills inte fått någon återkoppling. I den budgetproposition som regeringen presenterat är det inte heller tydligt vilka eventuella satsningar på detta område som görs. Det talas om en omfördelning av platser mellan lärar- och förskollärarutbildningen och det ser ut att läggas cirka 1,4 miljoner på Stockholms universitet medan det dras bort 4,8 miljoner kronor från Mälardalens högskola.

Regeringen talar om en satsning på 800 nya platser med inget besked finns om var i landet dessa ska komma till.

En annan aspekt som ytterligare förstärker oron för läget inom Stockholmsregionen är att enligt Skolverkets statistik är 15 kommuner från Stockholms län bland de 20 kommuner i landet med lägst andel förskollärare.

Detta trots höga utbildningspolitiska ambitioner, höga löner och goda resultat senare i utbildningskedjan. För dessa 20 kommuner är andelen förskollärare under 30 procent. Genomsnittet i riket är 43 procent och de fyra kommuner som ligger högst ligger över 70 procent.

Om det inte finns tillgång till förskollärare riskeras kvaliteten för våra barn i förskolan, och risken ökar att resultaten inte blir så bra som de skulle kunna bli när eleverna kommer upp i högre årskurser.

Avslutningsvis vill jag därför ställa frågan vilka åtgärder som regeringen tänker genomföra för att fler personer i Stockholmsområdet kan genomföra en utbildning till förskollärare?

Detta är särskilt angeläget sett ur perspektivet att förskollärarutbildningen är en lärarutbildning med högt söktryck, vilket visar att det inte är brist på kompetenta sökande som är problemet.

Jag ser fram emot svar och fortsatt dialog i denna fråga!

Tobias Nässén, ordförande i utbildningsnämnden (M), Nacka

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev