Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Skola

Björklund, sluta svartmåla lärarstudenterna!

Det får vara nog nu. Om vi vill att begåvade ungdomar ska söka sig till lärarutbildningen, och bidra till en fortsatt hög kvalitet på den svenska lärarkåren, kan inte Jan Björklund och ledande medier fortsätta svartmåla alla de som väljer att läsa lärarutbildningen och gång på gång utmåla dem som obegåvade.

Publicerad: 13 juli 2014, 07:21

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LärareMedierLärarbrist

I dagarna har antagningsbeskeden gått ut till de som sökt till höstens utbildningar på universitet och högskolor. Som traditionen numera bjuder, innebär det också att tidningarna rapporterar om hur lätt det är att komma in på lärarutbildningen. Dagens Nyheter skriver den 12 juli att det i första antagningsomgången antagits studenter med 0,1 poäng på högskoleprovet. Det är förmodligen sant, men rapporteringen är på flera sätt är djupt problematisk. Dels för att vi inte vet om dessa studenter varken avslutar utbildningen - eller om de ens påbörjar den - och dels för att det är ett väldigt trubbigt mått på studentens kompetens som lärare.

Men den här rapporteringen går även i linje med hur vår nuvarande utbildningsminister ser på skolan, lärarna och lärarstudenterna. Under min lärarutbildning kom Jan Björklund till den skola där jag hade verksamhetsförlagd utbildning, för att presentera regeringens budgetproposition. Under besöket ville han även prata med personalen och vi var ett antal lärarstudenter som gick till lärarrummet för att lyssna på vad ministern hade att säga.

Av allt han sa minns jag bara hur han beklagade sig över att vi inte får de bästa sökande till lärarutbildningen, vi får bara de sökande som inte kommer in någon annanstans. Vi var då fyra eller fem lärarstuderande, som alla hade möjlighet att komma in på mer eller mindre vad vi ville men som hade valt att söka lärarutbildningen av en enda anledning: vi ville bi lärare. Men det väljer ministern att inte se, det passar inte in i hans bild av lärarstudenterna. För en minister som i det närmaste är besatt av lärarnas fallande status, är det ständiga baktalandet av lärare och lärarstudenter anmärkningsvärd.

Utbildningsministerns retorik och mediernas rapportering bidrar till en mer en decennielång nedgöring av alla läraryrket och alla vi som valt att utbilda oss till lärare. Vi vet, om detta är forskningen entydig, att kompetenta och välutbildade lärare är den enskild viktigaste faktorn för att elever ska uppnå goda kunskapsresultat. Vi vet också att skolan inom de kommande åren kommer att drabbas av stora pensionsavgångar och därmed få ett enormt rekryteringsbehov. Då kan vi inte prata ner morgondagens lärare som lågpresterande, inkompetenta och riktningslösa individer. Tvärtom måste de som väljer att läsa till lärare ges allt stöd de kan få från alla relevanta aktörer. Det är nämligen de som är de hjältar som ska vända den svenska skolans kunskapsras och bidra till att säkra Sverige framtid som framgångsrik kunskapsekonomi.

För några år sedan genomfördes en studie bland ungdomar i Storbritannien där man ville se hur ungdomar såg på olika yrken. Läraryrket ansågs vara bland det minst populära. Den brittiska regeringen svarade då med en kampanj där man lyfte fram förtjänsterna med att jobba som lärare. Utfallet blev att på bara några år vände läraryrket från att mer eller mindre vara paria, till att bli ett av de mest eftertraktade yrkena bland ungdomar. I Sverige har vi istället fortsatt elda på utvecklingen genom att måla ut lärarstuderande som obegåvade.

Det måste vara nog nu. Om vi vill att begåvade ungdomar ska söka sig till lärarutbildningen och därmed bidra till en fortsatt hög kvalitet på vår lärarkår, kan vi inte fortsätta så här. Då kan vi inte fortsätta svartmåla alla de som väljer att läsa lärarutbildningen. Det kommer bara att förstärka den negativa spiralen och ännu färre kommer att söka sig till yrket. Och om vi vill vända resultaten i skolan behöver vi fler som söker sig till läraryrket, inte färre.

Anders Eriksson, statstjänsteman, utbildad gymnasielärare och fritidspolitiker för socialdemokraterna i Stockholm

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

LärareMedierLärarbrist

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev