Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Skola

Bara lärarna kan vända skolan

Sverige pressas av de chockartade Pisa-resultaten. Vi måste nu göra en satsning på skolan liknande den som Tyskland och Danmark redan har gjort. Det är bara lärarna som kan vända utvecklingen, men vi måste ge dem förutsättningar för att göra det, replikerar Rickard Vinde.

Publicerad: 13 december 2013, 12:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LärareLäromedelPisa

Andreas Ryve lyfter i sin debattartikel i Dagens Samhälle 11 december fram frågan om matematikundervisningen och påpekar att lärare för att bedriva en komplex och rik undervisning behöver bra stöd, men att detta stöd i dag är svagt.

I standardverket Att följa lärande om formativ bedömning anges att läroböcker spelar en viktig roll. Skolverkets förre generaldirektör Per Thullberg framhöll i en statlig utredning i våras att utveckling av nya läromedel är en förutsättning för att skolreformer ska kunna genomföras på ett framgångsrikt sätt. Den nuvarande generaldirektören på Skolverket, Anna Ekström, angav i en debattartikel i en lärartidning i våras att läroboken, rätt använd, kan utgöra ett fantastiskt stöd i undervisningen. Men hon påpekade att läroboken inte får ersätta skickliga lärares undervisning och hänvisade till forskning enligt vilka läromedel i matematik är styrande.

För varje årskurs finns både läromedel och lärarhandledningar som har utvecklats av förlag och författare som själva är aktiva lärare. Det har gjorts i samverkan med många lärare och elever och med stöd i forskning om både ämne och pedagogik. Tillsammans ger detta lärare det stöd Ryve efterlyser, och elever en sammanhängande kunskapsutveckling under hela skoltiden.

Lärarhandledningar ger lärare lektionsplaneringar, fördjupningar, prov och övningar som kan individualiseras. De beskriver hur läromedlet används för genomgångar och diskussioner, gruppövningar och laborationer och enskild övning. Det är självklart att de allra flesta lärare som vill ägna sig åt att undervisa effektivt och möta sina elever vill använda lärarhandledningar och läromedel som grund.

Men en elev i grundskolan har sedan 1995 fått se investeringarna i sina läromedel krympa med 17 procent. Det är alltså inte bara lärare som möter bristande stöd utan under denna tid har lärare och elever också tvingats hantera en brist på läromedel. Dessa närmare 20 år sammanfaller med den tid under vilken Pisa-resultaten sjunkit. När kunskapsresultaten med en Pisa-satsning nu ska vändas är bra lärarhandledningar och läromedel två förutsättningar som vi måste ge lärare och elever.

Rickard Vinde, vd Svenska Läromedel – Läromedelsförlagens branschorganisation

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

LärareLäromedelPisa

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev